Το περιστατικό με την τεταμένη συνομιλία Τάσου Χαλκιά-Ιωάννας Μαλέσκου on air στο πλατό της εκπομπής της δεύτερης, όπου ήταν καλεσμένος ο πρώτος για να μιλήσει για την δουλειά του, δείχνει πώς η κουλτούρα γύρω μας υπονομεύει την σοβαρότητα των γυναικών.
Ο γνωστός ηθοποιός βγήκε πιο αργά στο πλατό από τον προγραμματισμένο χρόνο, εξαιτίας κάποιων θεμάτων της παραγωγής, κι αυτό του δημιούργησε εκνευρισμό επειδή δεν θα μπορούσε να εξηγήσει όλα όσα ήθελε να αναφέρει για την παράσταση στην οποία συμμετέχει. Σε συνθήκες όπου το θέατρο βάλλεται παντοιοτρόπως, ο εκνευρισμός είναι ως έναν βαθμό κατανοητός. Η άφιξη στην εκπομπή γίνεται για λόγους επαγγελματικούς, για προβολή της δουλειάς. Από κει όμως μέχρι την ουσιαστικά λεκτική υποτίμηση της Μαλέσκου επειδή είναι μια ωραία γυναίκα, απέχει.
“Ο χρόνος για μένα είναι πολύ σημαντικός, για σένα κούκλα μου ακόμα έχει πράμα.”
Η ηλικιακή διαφορά του Χαλκιά από την Μαλέσκου ίσως δικαιολογεί μια βιασύνη, η προσφώνηση κούκλα μου όμως εστιάζει στην εξωτερική εμφάνιση της παρουσιάστριας κι έχει ένα ύφος πατροναριστικό, επειδή είναι νέα. Της απευθύνεται σαν να είναι ο ίδιος παππούς που έχει φάει την ζωή με το κουτάλι, ενώ εκείνη έχει ακόμα να μάθει πολλά.
Η παρουσιάστρια αντέδρασε γρήγορα, επαναλαμβάνοντας το όνομά της, εις αντικατάσταση του “κούκλα μου”.
Κι εκεί ο ηθοποιός κάνει την δεύτερη επικοινωνιακή “πατάτα”.
Δεν παύει να είσαι κούκλα επειδή σε λένε Ιωάννα.
Τεχνικώς η σειρά των λέξεων σε πρόταση βγάζει νόημα, σαν να λέμε κάτι που αποτελεί γεγονός, τύπου “δεν γίνονται μη φαγώσιμα τα γεμιστά αν βάλεις και κιμά”. Όμως ο συσχετισμός με το παραπάνω πατρονάρισμα υποδεικνύει στην ίδια, και κυρίως στον θεατή, ότι όσο σοβαρή, όσο ενημερωμένη, όσο αυθύπαρκτη κι αν είναι μια γυναίκα στην τηλεόραση, άπαξ κι είναι όμορφη και παρουσιάζεται ως όμορφη, η αξία της είναι άμεσα συνυφασμένη με αυτό.
Κι αυτό είναι προβληματικό και πρέπει να αλλάξει.
Ακολούθησαν κι άλλα προβληματικά, όπως μια συγγνώμη που ήταν μισή, με κι άλλο πατρονάρισμα (ματάκια μου, πώς λέμε αυτάκια μου, μυτούλες μου, συκωτάκια μου, κι άλλα όργανα του σώματος; ).
Δεν έχει καμία σχέση ματάκια μου, συγγνώμη, Ιωάννα μου, αν λυπάσαι. Είσαι και παρεξηγιάρα.
Κι όταν η Μαλέσκου αποδίδει την πατροναριστική συμπεριφορά και τον εκνευρισμό σε τραύματα του παρελθόντος (εδώ, φάουλ, Ιωάννα, δεν κάνουμε ψυχολογία στο πόδι, προφανώς κι εκνευρίστηκε περαιτέρω)
Νομίζω εσείς είστε πιο εύθικτος και το σέβομαι. Μάλλον έχετε πληγωθεί από ανθρώπους.
ο ηθοποιός της απαντά
Είμαι πληγωμένος από το παρελθόν σε έναν άνθρωπο που τον έχεις μπροστά σου μόλις τρία λεπτά; Πολύ πάει ρε κοριτσάκι μου να μου τα λες αυτά.
και
Δεν το δείχνεις μωρέ μωρό μου.
Η συμπεριφορά άντρα μεγάλης ηλικίας που με γαλίφικο τρόπο απευθύνεται σε μια νέα κι όμορφη γυναίκα με την οποία ναι μεν κοντράρεται αλλά δεν θέλει και να την στολίσει κιόλας, μοιάζει έτσι ακριβώς: υποτίμηση, απαξίωση, εγκιβωτισμός στο κουτάκι “κοριτσάκι”.
Πάλι καλά που δεν της είπε “άσε μας κουκλίτσα μου”. Κρίμα.
*Από τη Ρένα Καραβάνου, Πηγή: ampa.lifo.gr