Ένα χρόνο πριν κλείσουν τα 30 τους χρόνια, οι Νύχτες Πρεμιέρας 2023 παρουσιάζουν ένα από τα πιο δυνατά προγράμματα των τελευταίων ετών, με ταινίες από τεράστιους auteurs (Σκορσέζε, Μιγιαζάκι), πολυαναμενόμενες πρεμιέρες από τη νέα κινηματογραφική σεζόν, μουσικά ντοκιμαντέρ, μέχρι και ένα αφιέρωμα στο animation της Ντίσνεϊ.
Εδώ μοιραζόμαστε τις φετινές μας προτάσεις, με τα εισιτήρια να είναι διαθέσιμα προς πώληση μέσω του more.com.
Το Αγόρι και ο Ερωδιός
Μάλλον το μεγαλύτερο event του φετινού φεστιβάλ, μόνο και μόνο για το σπάνιο θέαμα που αποτελεί μια ταινία του Χαγιάο Μιγιαζάκι στη μεγάλη οθόνη για το ελληνικό κοινό. Η ταινία, που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Τορόντο και συνεχίζει σε αντίστοιχες μικρές και μεγάλες διοργανώσεις στην Ευρώπη, φημολογείται ότι είναι η τελευταία ταινία του Ιάπωνα θρύλου και μετρ του animation, που έχει σημαδέψει το είδος με ταινίες όπως το Spirited Away, το My Neighbor Totoro και το The Wind Rises. Η πρόσφατη πώληση μεριδίου του Studio Ghibli στον ιαπωνικό κολοσσό Nippon TV μπορεί και να επιβεβαιώνει την οριστική συνταξιοδότηση του Μιγιαζάκι και επειδή η μέχρι τώρα δουλειά του γιου του δεν μας γεμίζει με ιδιαίτερες ελπίδες, χαρείτε το έργο του GOAT όσο έχετε την ευκαιρία.
Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού
Τι είναι τα κινηματογραφικά φεστιβάλ αν όχι μια αφορμή ανακάλυψης νέων φωνών και ανερχόμενων ταλέντων; Ένα από αυτά είναι ο σκηνοθέτης Μάρτιν Σκορσέζε, που έρχεται με λαμπρή φήμη από το εξωτερικό και ίσως αξίζει να δούμε αν το buzz αληθεύει για την 3ωρη αυτή επική μεταφορά του βιβλίου του Ντέιβιντ Γκραν με θέμα τις δολοφονίες των Ινδιάνων της Οκλαχόμα από λευκούς συντοπίτες τους στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Πρωταγωνιστούν ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο και η Λίλι Γκλάντστοουν, που αναμένεται να βάλει φωτιά στην επερχόμενη κούρσα για το Όσκαρ Α’ γυναικείου ρόλου με την ερμηνεία της και το αφήγημα της καμπάνιας της (ως η πρώτη εκπρόσωπος των ιθαγενών που διαγωνίζεται στη συγκεκριμένη κατηγορία.) Εδώ οι πρώτες εντυπώσεις μας για την ταινία λίγες ώρες μετά την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Καννών.
Άγνωστοι Μεταξύ Μας
Μια ταινία που μοιάζει να πραγματοποιεί τα πιο τρελά όνειρα του horny film Twitter, με τον Άντριου Σκοτ (ο Hot Priest του Fleabag) και τον Πολ Μεσκάλ (δεν χρειάζονται συστάσεις) να ζουν έναν καυτό, αλλά και λυπητερό, έρωτα στη νέα ταινία του Άντριου Χάι, που βασίζεται στο μυθιστόρημα “Strangers” του Ταΐτσι Γιαμάντα από το 1987. Ο Σκοτ υποδύεται έναν σεναριογράφο που έχει κατάθλιψη και προσπαθεί να γράψει ένα σενάριο εμπνευσμένο από τους γονείς του, που δεν ζουν πια (τους υποδύονται, σε ένα κωμικό κάστινγκ που ελπίζουμε να βγάζει νόημα στην ταινία, ο Τζέιμι Μπελ και η Κλερ Φόι). Ένα βράδυ, ο γείτονάς του (Μεσκάλ) τον φλερτάρει μεθυσμένος και ξεκινούν μια σχέση που τους αλλάζει τη ζωή. Χαρτομάντιλα απαραίτητα.
Περασμένες Ζωές
Ένας ανεκπλήρωτος έρωτας με φόντο τη Νέα Υόρκη κάνει το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Σελίν Σονγκ την απόλυτη έκπληξη της χρονιάς, που αποτελεί και ταινία έναρξης του φετινού φεστιβάλ. Δύο παιδικοί φίλοι από την Κορέα ξανασυναντιούνται μετά από χρόνια στην αμερικάνικη μεγαλούπολη, με τη μία να είναι παντρεμένη, και αναπολούν τις ζωές τους και το τι θα μπορούσε να είχε συμβεί αν δεν είχαν μπει στη μέση οι προσωπικές φιλοδοξίες, τα γεωγραφικά σύνορα και όλα τα πράγματα που κάνουν τη ζωή… ζωή. Η πρωταγωνίστρια Γκρέτα Λι θα ραγίσει καρδιές, όπως και το φανταστικό soundtrack, που αρχίζει με το “Hey That’s No Way To Say Goodbye” του Leonard Cohen και κλείνει με τη θαυμάσια μουσική των Christopher Bear και Daniel Rossen (των Grizzly Bear).
Ηow To Have Sex
Τα κορίτσια ξενυχτάνε μ’ ένα σκοτεινό μυστικό σε αυτή την πολυσυζητημένη βρετανική ιστορία ενηλικίωσης που κέρδισε το πρώτο βραβείο στην ενότητα Ένα Κάποιο Βλέμμα του φετινού Φεστιβάλ Καννών. Γυρισμένη στα Μάλια, η ταινία παρακολουθεί τις διακοπές μιας παρέας τριών Βρετανίδων που ξεκινούν ως ξέφρενο πάρτυ αλλά στην πορεία στιγματίζονται από την γκρίζα ζώνη που δημιουργείται στη διασταύρωση αλκοόλ και συναίνεσης. Με μια κεντρική ερμηνεία-αποκάλυψη από την ανερχόμενη Μία Μακένα-Μπρους, η ταινία αποτελεί ένα αξιομνημόνευτο ντεμπούτο και μια αυθεντική απεικόνιση της εφηβείας. Στην προβολή θα παρευρεθεί και η σκηνοθέτης Μόλι Μάνινγκ-Γουόκερ.
Dream Scenario
Ο σκηνοθέτης του ως επί το πλείστον απολαυστικού Σιχάθηκα τον Εαυτό Μου, Κρίστοφερ Μπόργκλι, ενώνει τις δυνάμεις του με τον επίσης πειραγμένο (καλλιτεχνικά!) Άρι Άστερ, που εδώ εκτελεί χρέη παραγωγού, σε μια high concept κωμωδία του παραλόγου, με τον Νίκολας Κέιτζ στο ρόλο ενός βαρετού καθημερινού άντρα που γίνεται διάσημος επειδή ξαφνικά εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο αρχίζουν να τον βλέπουν στον ύπνο τους. Δυσκολευόμενος να διαχειριστεί τη φήμη του, προσπαθεί να ξεφύγει από αυτή την απίθανη κατάσταση. Cancel culture, influencers, viral stars, tech bros – κανείς δεν ξεφεύγει από το στόχαστρο του Μπόργκλι, με τον Κέιτζ σε μια ερμηνεία που θυμίζει εκείνη του Adaptation.
Το Τέρας
Ένα sci-fi ρομάντζο που ξεδιπλώνεται σε πολλές χρονολογίες και διασυνδέσεις, το Τέρας του Μπερτράν Μπονελό έχει περιγραφεί σαν “να έχει σκηνοθετήσει ο Λάνθιμος την Αιώνια Λιακάδα Ενός Καθαρού Μυαλού”. Η Λεά Σεντού υποδύεται μια γυναίκα που ζει στο δυστοπικό μέλλον του 2044. Για να μπορεί να κάνει τη δουλειά που την ενδιαφέρει, πρέπει να καθαρίσει το DNA της από συναισθηματικά κολλήματα που είχε σε προηγούμενες ζωές. Καθώς επιστρέφει σε αυτούς τους κόσμους, ξανασμίγει με τον τον έρωτα της ζωής της (Τζορτζ Μακέι που αντικαθιστά τον αδικοχαμένο Γκασπάρ Ουλιέλ).
Στο Γραφείο των Καθηγητών
Ένταση στο δημοτικό: παλεύεται όταν προέρχεται από το Viber chat μεταξύ των μαμάδων, αλλά όταν έχει γερμανική σφραγίδα, ξέρεις ότι θα τα βρεις σκούρα. Η υποβολή της Γερμανίας στα φετινά Όσκαρ για καλύτερη διεθνή ταινία (και σίγουρη υποψηφιότητα στην πεντάδα) παρακολουθεί τις συνέπειες της κατηγορίας μιας δασκάλας εναντίον συναδέλφου της για κλοπή στο σχολείο που δουλεύουν. Όσο προσπαθεί να βρει τον ένοχο, τόσο περισσότερες προκαταλήψεις, έχθρες και καχυποψίες έρχονται στην επιφάνεια, σε μια ιστορία που εμπλέκει όχι μόνο το εκπαιδευτικό προσωπικό, αλλά και γονείς και παιδιά. Ανθρωπολογικό και ψυχολογικό σασπένς σε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες ευρωπαϊκές ταινίες της χρονιάς.
Memory
Η ανέλπιστη ερωτική ιστορία ανάμεσα σε μια πρώτην αλκοολική μητέρα (Τζέσικα Τσαστέιν) και τον άντρα που την ακολουθεί σπίτι της μετά από ένα σχολικό reunion (Πίτερ Σάρσγκααντ) φέρει την πιο αναπάντεχη υπογραφή: εκείνη του Μισέλ Φράνκο, που εδώ αφήνει πίσω το προβοκατόρικο σινεμά για μια ανθρώπινη, συγκινητική ιστορία. Ο Σάρσγκαρντ και η Τσαστέιν δεν ήταν ποτέ καλύτεροι, με τον πρώτο να κερδίζει το βραβείο Α’ ρόλου στο φετινό Φεστιβάλ Βενετίας, μια αναγνώριση που έρχεται μετά από πολλά χρόνια σταθερά εξαιρετικών ερμηνειών από τον υποτιμημένο ηθοποιό.
Αντίο Dragon Inn
Το αριστούργημα του Τσάι Μινγκ Λιάνγκ για το κλείσιμο μιας παλιάς κινηματογραφικής αίθουσας στην Ταϊπέι είναι φυσικά ένας ταιριαστός αποχαιρετισμός των Νυχτών Πρεμιέρας στον κινηματογράφο Ιντεάλ, που σε λίγους μήνες θα σκοτεινιάσει – με την κακή, οριστική έννοια. “Τα φαντάσματα του κινηματογραφικού παρελθόντος συναντιούνται για μια τελευταία βραδιά μπροστά και πίσω απ’ την οθόνη”, αναφέρει η επίσημη περιγραφή του φεστιβάλ και το απόγευμα της Κυριακής 8 Οκτωβρίου αποτελεί αφορμή για να συμβεί το ίδιο και στους θεατές.
Πηγή: propaganda.gr