Την ανάγκη άμεσης τροποποίησης του σημείου 4 του κεφαλαίου 14 του οδηγού της δράσης «Επιδότηση κεφαλαίου κίνησης σε επιχειρήσεις εστίασης για προμήθεια πρώτων υλών – Επανεκκίνηση εστίασης» τονίζει το Επιμελητήριο Χαλκιδικής σε επιστολή του προς τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, τον υφυπουργό Γιάννη Τσακίρη και τον γενικό γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων & ΕΣΠΑ, Δημήτρη Σκάλκο.
Με την επιστολή του ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Γιάννης Κουφίδης ζητά, μεταξύ άλλων, να τροποποιηθεί άμεσα ο οδηγός εφαρμογής ώστε να περιλαμβάνει και δαπάνες μισθοδοσίας και ενοικίων στο συνολικό ύψος των δαπανών που υπολογίζονται από τα δυο προγράμματα.
Συγκεκριμένα, η επιστολή του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής προς την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχει ως εξής:
«Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,
Όπως γνωρίζεται οι επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης συγκαταλέγονται μεταξύ εκείνων που επλήγησαν με σφοδρότητα από τις επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης. Για το μετριασμό του αρνητικού αντίκτυπου της πανδημίας η κυβέρνηση έλαβε στοχευμένα μέτρα για την ενίσχυση του κλάδου και συγκεκριμένα κατάρτισε και υλοποίησε το πρόγραμμα: Επιδότηση κεφαλαίου κίνησης σε επιχειρήσεις εστίασης για προμήθεια πρώτων υλών – Επανεκκίνηση εστίασης.
Μεταξύ άλλων το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει δώσει τη δυνατότητα σε μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων του κλάδου της εστίασης να ανταπεξέλθουν τη δύσκολη συγκυρία και να παραμείνουν ζωντανές.
Ωστόσο, διαπιστώσαμε ένα προβληματικό σημείο στον οδηγό δράσης του προγράμματος επιδότησης των επιχειρήσεων εστίασης που θα οδηγήσει επιχειρήσεις του κλάδου, που κατά τα άλλα ορθά έχουν χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα, να επιστρέψουν ένα σημαντικό μέρος της χρηματοδότησης που έλαβαν, όχι γιατί δεν αξιοποίησαν την ενίσχυση, αλλά γιατί αυτό δεν αποτυπώνεται ορθά από τους δείκτες που έχουν οριστεί στον οδηγό εφαρμογής.
Συγκεκριμένα το σημείο 4 του Κεφαλαίου 14 (Υποχρεώσεις ληπτών εφαρμογής) του οδηγού δράσης του προγράμματος Επιδότηση κεφαλαίου κίνησης σε επιχειρήσεις εστίασης για προμήθεια πρώτων υλών – Επανεκκίνηση εστίασης, ορίζει τα εξής:
«Οι λήπτες της ενίσχυσης υποχρεούνται να:
……
4. δεσμευτούν ότι το άθροισμα του ποσού της δημόσιας χρηματοδότησης από την παρούσα δράση και του ποσού της δημόσιας χρηματοδότησης στο πλαίσιο των δράσεων μη επιστρεπτέας ενίσχυσης επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πανδημία COVID-19 των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ σε όλη την Ελλάδα, δεν υπερβαίνει το άθροισμα των ποσών που αναγράφονται στον Κωδικό 367 Σύνολο φορολογητέων εισροών του εντύπου των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ του έτους 2021. Σε αντίθετη περίπτωση το υπερβάλλον ποσό της δημόσιας χρηματοδότησης της ενίσχυσης που χορηγήθηκε τελευταία καταλογίζεται ως αχρεωστήτως καταβληθέν και αναζητείται εντόκως από τo λήπτη της ενίσχυσης».
Το πρόβλημα που δημιουργείται σχετίζεται με το σύνολο των ενισχύσεων που έχει λάβει έκαστη επιχείρηση, τόσο από το πρόγραμμα επιδότησης κεφαλαίου κίνησης των επιχειρήσεων εστίασης, όσο και μέσω των προγραμμάτων μη επιστρεπτέας ενίσχυσης επιχειρήσεων των ΠΕΠ, και την ελλειμματική αποτύπωση της σχέσης ενισχύσεων – δαπανών που δεν επιτυγχάνεται με τη χρήση του κωδικού 367 ως δείκτη επαρκή για να προσδιορίσει ότι οι δαπάνες για τις οποίες δόθηκαν οι ενισχύσεις πράγματι έγιναν.
Ειδικότερα, ο κωδικός 367 (σύνολο φορολογητέων αγορών, ήτοι αγορές και έξοδα) του εντύπου του ΦΠΑ δεν περιλαμβάνει το κόστος μισθοδοσίας, γιατί οι μισθοί δεν αποτελούν φορολογικό αντικείμενο του ΦΠΑ. Το ίδιο ισχύει και για τις δαπάνες ενοικίων.
Ωστόσο, οι περισσότερες από τις επιχειρήσεις εστίασης που εντάχθηκαν στα ΠΕΠ μη επιστρεπτέας ενίσχυσης επιχειρήσεων, αξιοποίησαν τη χρηματοδότηση που έλαβαν για να καλύψουν δαπάνες μισθοδοσίας καθώς και δαπάνες ενοικίων οι οποίες ήταν επιλέξιμες.
Δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις εστίασης αποτελούν κλάδο εντάσεως εργασίας, δηλαδή το μεγαλύτερο μέρος του κόστους λειτουργίας τους αφορά τις μισθολογικές και μη μισθολογικές δαπάνες, αρκετές επιχειρήσεις θα παρουσιάσουν στο κωδικό 367 δαπάνες μικρότερες από το συνολικό ύψος των ενισχύσεων που έχουν λάβει, με συνεπεία να κληθούν να επιστρέψουν εντόκως το ποσό της τελευταίας ενίσχυσης που έλαβαν. Υπενθυμίζουμε ότι ο κωδικός 367 δεν συμπεριλαμβάνει ούτε δαπάνες μισθοδοσίας ούτε δαπάνες ενοικίου.
Για να γίνει περισσότερο κατανοητό το πρόβλημα παραθέτουμε ένα πραγματικό παράδειγμα:
Εποχιακή επιχείρηση εστίασης εγκρίνεται και λαμβάνει 40.000 € από το πρόγραμμα μη επιστρεπτέας ενίσχυσης επιχειρήσεων της Κεντρικής Μακεδονίας. Με τη χρηματοδότηση αυτή καλύπτει κόστος μισθοδοσίας και ενοικίων.
Έπειτα εγκρίνεται και λαμβάνει 10.000 από το πρόγραμμα Επανεκκίνηση Εστίασης. Την ενίσχυση τη χρησιμοποιεί για αγορά πρώτων υλών. Το σύνολο ωστόσο των πρώτων υλών που αγόρασε την καλοκαιρινή περίοδο αντιστοιχεί σε 40.000 € και καμία άλλη δαπάνη δεν γίνεται για όλο το 2021 λόγω της εποχιακής λειτουργίας της επιχείρησης.
Ο κωδικός 367 θα έχει ως σύνολο δαπανών του έτους το ποσό των 40.000 € δηλαδή εκείνο που κατέβαλε η επιχείρηση ΌΝΟ για την αγορά πρώτων υλών διότι το έντυπο του ΦΠΑ δεν εμφανίζει ΔΑΠΑΝΕΣ ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΝΟΙΚΙΟΥ.
Έτσι η επιχείρηση θα φαίνεται πως έχει δαπανήσει συνολικά 40.000 € (αντί για τουλάχιστον 80.000 € που πραγματικά έχει δαπανήσει) ενώ έχει λάβει οικονομική ενίσχυση συνολικού ύψους 50.000€ (40.000 € από το ΠΕΠ για δαπάνες μισθοδοσίας και ενοικίου και 10.000 € από το πρόγραμμα επανεκκίνησης της εστίασης για αγορά πρώτων υλών). Θα φαίνεται δηλαδή ότι έχει λάβει 10.000 € πλεονάζουσα ενίσχυση και ως εκ τούτου θα κληθεί να την επιστρέψει εντόκως, ενώ κάτι τέτοιο στην πραγματικότητα δεν ισχύει.
Με βάση τα παραπάνω παρακαλούμε άμεσα να τροποποιηθεί ο οδηγός εφαρμογής ώστε να περιλαμβάνει και δαπάνες μισθοδοσίας και ενοικίων στο συνολικό ύψος των δαπανών που υπολογίζονται από τα δυο προγράμματα.
Συγκεκριμένα τα σημεία του οδηγού δράσης του προγράμματος που αναφέρεται η σχετική υποχρέωση να τροποποιηθεί ως εξής:
«….. το άθροισμα του ποσού της δημόσιας χρηματοδότησης από την παρούσα δράση και του ποσού της δημόσιας χρηματοδότησης στο πλαίσιο των δράσεων μη επιστρεπτέας ενίσχυσης επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πανδημία COVID-19 των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ σε όλη την Ελλάδα, δεν υπερβαίνει το άθροισμα των ποσών που αναγράφονται:
– στον Κωδικό 367 Σύνολο φορολογητέων εισροών του εντύπου των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ του έτους 2021 και
– στον Κωδικό 581 Παροχές σε εργαζομένους του εντύπου Ε3 του έτους 2021 και
– στον Κωδικό 585.014 Σύνολο εξόδων (Διάφορα λειτουργικά έξοδα), ενοίκια του εντύπου Ε3 του έτους 2021
Σε αντίθετη περίπτωση το υπερβάλλον ποσό της δημόσιας χρηματοδότησης της ενίσχυσης που χορηγήθηκε τελευταία καταλογίζεται ως αχρεωστήτως καταβληθέν και αναζητείται εντόκως από τo λήπτη της ενίσχυσης».
Εναλλακτικά της παραπάνω τροποποίησης μπορείτε να εξετάσετε τη δυνατότητα να απαλειφθούν οι αναφορές που γίνονται στον οδηγό δράσης για τις ενισχύσεις που χορηγήθηκαν μέσω των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και η υπέρβαση ή μη της ενίσχυσης να ελεγχτεί με τον υφιστάμενο κωδικό 367 μόνο όμως ως προς το ύψος της ενίσχυσης που χορηγήθηκε από το πρόγραμμα: Επιδότηση κεφαλαίου κίνησης σε επιχειρήσεις εστίασης.
Συγκεκριμένα, τα σημεία του οδηγού δράσης του προγράμματος που αναφέρεται η σχετική υποχρέωση να τροποποιηθεί ως εξής:
«….. το άθροισμα του ποσού της δημόσιας χρηματοδότησης από την παρούσα δράση δεν υπερβαίνει το άθροισμα των ποσών που αναγράφονται στον Κωδικό 367 Σύνολο φορολογητέων εισροών του εντύπου των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ του έτους 2021. Σε αντίθετη περίπτωση το υπερβάλλον ποσό της δημόσιας χρηματοδότησης της ενίσχυσης που καταλογίζεται ως αχρεωστήτως καταβληθέν και αναζητείται εντόκως από τo λήπτη της ενίσχυσης».
Με βάση τα παραπάνω παρακαλούμε για τις άμεσες ενέργειές σας».
Πηγή: grtimes.gr