Στον κατάστικτο από πτήσεις παγκόσμιο χάρτη της εφαρμογής «Flightradar24», που δείχνει ζωντανά την κίνηση όλων των αεροσκαφών πολιτικής αεροπορίας παγκοσμίως, μια περιοχή στην ανατολική Ευρώπη είναι σχεδόν κενή: στον εναέριο χώρο της Ουκρανίας δεν διακρίνονται παρά ελάχιστα στίγματα. Η ρωσο-ουκρανική κρίση έχει «εκτρέψει» σε άλλες περιοχές του κόσμου τα αεροπλάνα που πετούν με leasing, καθώς εδώ και λίγες ημέρες οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν τα ασφαλίζουν πλέον για πτήσεις πάνω από την Ουκρανία. Την ίδια στιγμή, αερομεταφορείς με ιδιόκτητα αεροσκάφη παρακάμπτουν κι αυτοί τον ουκρανικό εναέριο χώρο, ακόμα και αν αυτό σημαίνει πολυδάπανες παρακάμψεις, που στοιχίζουν χιλιάδες ευρώ σε καύσιμα ανά ώρα καθυστέρησης. Τα παραπάνω επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο επιχειρηματίας Δημήτρης Χαριτίδης, CEO της «Tez Tour», που αξιοποιούσε πέντε αεροπλάνα με leasing στην αγορά της Ουκρανίας, επισημαίνοντας ότι αυτή η εξέλιξη, αν συνεχιστεί, θα «ακυρώσει» τη θετική τάση ως προς τις αεροπορικές αφίξεις Ουκρανών στην Ελλάδα, οι οποίες προβλεπόταν ότι θα ξεπεράσουν φέτος τον αριθμό-ρεκόρ του 2013.
«Το 2021, παρά την πανδημία, είχαμε πλησιάσει στα επίπεδα του 2013 ως προς τις (αεροπορικές) αφίξεις τουριστών από την Ουκρανία και για το 2022 προβλέπαμε ότι θα ξεπεράσουμε αυτόν τον αριθμό. Με την ρωσο-ουκρανική κρίση όμως και εφόσον δεν αλλάξει κάτι, ο στόχος αυτός απομακρύνεται. Οι ασφαλιστικές δεν ασφαλίζουν από την περασμένη Δευτέρα τα αεροσκάφη με leasing που πετάνε πάνω από την Ουκρανία, με αποτέλεσμα οι εταιρείες leasing να ζητούν να τους επιστραφούν τα αεροπλάνα, για να τα μεταφέρουν σε άλλες περιοχές. Εμείς χρησιμοποιούσαμε πέντε στην αγορά της Ουκρανίας, το ένα αγγλικής εταιρείας και τα τέσσερα αμερικανικής και αρχικά οι Άγγλοι και έπειτα οι Αμερικανοί, μας ζήτησαν να τα επιστρέψουμε, οπότε τώρα αναζητάμε να ναυλώσουμε άλλα αεροπλάνα για να εξυπηρετήσουμε τις πτήσεις μας» υποστηρίζει ο κ.Χαριτίδης.
Την ίδια στιγμή, λέει, άλλες εταιρείες, με ιδιόκτητα αεροπλάνα, επίσης αποφεύγουν τον ουκρανικό εναέριο χώρο, όταν, για παράδειγμα, μια πτήση έχει ως τελικό προορισμό τη Μόσχα, ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι η διάρκεια του αεροπορικού ταξιδιού θα αυξηθεί κατά μία ώρα και ότι θα πληρώσουν την παράκαμψη ακριβά σε επίπεδο καυσίμων. Οι «αρρυθμίες» αυτές ως προς τις πτήσεις, δεν αποκλείεται να στοιχίσουν στον ελληνικό τουρισμό, ως προς τις αεροπορικές αφίξεις από Ουκρανία, σε μια περίοδο που έτσι και αλλιώς η διάθεση για ταξίδια είναι -λόγω της κατάστασης- περιορισμένη τόσο στους Ρώσους, όσο και στους Ουκρανούς. «Οι δύο αυτές εθνικότητες δεν κάνουν προκρατήσεις τόσο νωρίς όσο οι δυτικοευρωπαίοι, αλλά και πάλι τέτοια εποχή είχαμε προκρατήσεις. Αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχουν» επισημαίνει ο κ.Χαριτίδης.
Το πρόβλημα με τις πτήσεις τσάρτερ από Ρωσία
Κι αν αυτή είναι η κατάσταση στην Ουκρανία, στη Ρωσία υπάρχουν προβλήματα άλλου τύπου: μετά την πανδημία, υποστηρίζει ο κ.Χαριτίδης, δεν ισχύουν οι διακρατικές συμφωνίες της Ρωσίας για τις αεροπορικές πτήσεις, οπότε η χώρα προχωρά σε διμερείς συμφωνίες με κάθε κράτος. Το 2021, λέει ο επιχειρηματίας, άνοιξαν τα σύνορα με την Ελλάδα, αλλά χωρίς πτήσεις τσάρτερ, από συγκεκριμένα ρωσικά αεροδρόμια προς συγκεκριμένα ελληνικά. «Η ελληνική πλευρά πιέζει εδώ και καιρό μέσω των αρμόδιων υπουργείων, να αυξηθεί ο αριθμός και η γεωγραφία των πτήσεων και να ανοίξουν ξανά οι τσάρτερ. Στις 2 Δεκεμβρίου μάλιστα, υπεγράφη μεταξύ της ελληνικής και της ρωσικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) μνημόνιο αλληλοκατανόησης (MoU) για αύξηση έστω των τακτικών πτήσεων. Το μνημόνιο αυτό καλύπτει αρκετά καλά την Ελλάδα, υπό την έννοια ότι αν εφαρμοστεί επιτρέπει τη μεταφορά έως και 700.000 τουριστών από Ρωσία με τακτικές πτήσεις, όταν το 2019 είχαμε γύρω στους 850.000. Δεν λύνει το πρόβλημα, αλλά προσφέρει μια δυνατότητα. Τα προβλήματα όμως και πάλι είναι δύο» υποστηρίζει.
Το πρώτο πρόβλημα είναι, σύμφωνα με τον κ.Χαριτίδη, ότι το μνημόνιο αυτό μεταξύ των δύο ΥΠΑ μπορεί μεν να υπεγράφη, αλλά δεν έχει εγκριθεί ακόμα από τη ρωσική πλευρά (Επιχειρησιακό Κέντρο Ρωσίας), κάτι που με βάση τις τελευταίες πληροφορίες αναμένεται να γίνει μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου. «Οπότε, τελούμε εν αναμονή της έγκρισης του μνημονίου των δύο ΥΠΑ και φυσικά η ανάγκη για πτήσεις τσάρτερ παραμένει έντονη» καταλήγει ο κ.Χαριτίδης.
Γρ.Τάσιος: Να λυθεί το θέμα με τις πτήσεις τσάρτερ
Την ανάγκη να τελεσφορήσει η συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας, ώστε να ξεκινήσουν οι πτήσεις τσάρτερ, που δίνουν ανάσα ιδίως σε νησιωτικές περιοχές της χώρας μας, όπως η Κρήτη, η Ρόδος, η Κως και η Κέρκυρα, υπογραμμίζει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γρηγόρης Τάσιος, πρώτος αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).
Όπως επισημαίνει, σε μια περίοδο που από τη μία υπάρχει η πανδημία και από την άλλη η ρωσο-ουκρανική κρίση, η εξίσωση ως προς τις κρατήσεις στα ξενοδοχεία της Βόρειας Ελλάδας είναι σίγουρα δυσεπίλυτη. Στο ερώτημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ αν υπήρχε κινητικότητα από Ρώσους και Ουκρανούς επισκέπτες τέτοια εποχή, απαντά πως πέρυσι οι δύο εθνικότητες είχαν ήδη ξεκινήσει τις προκρατήσεις από τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο και τελικά ήρθαν τόσο αεροπορικώς, όσο ακόμα και οδικώς. Φέτος αντίθετα, υπάρχει πλήρης στασιμότητα, καθώς η έκρυθμη κατάσταση στα σύνορα Ρωσίας-Ουκρανίας, κρατάει τους υποψήφιους επισκέπτες «μουδιασμένους».
Κατά τον κ.Τάσιο, το τελευταίο προπανδημικό έτος, το 2019, οι Ρώσοι ταξιδιώτες που επέλεξαν την Ελλάδα για διακοπές ανήλθαν σε 750.000 (σ.σ. αναλόγως της πηγής των στατιστικών στοιχείων φέρονται να έφτασαν μέχρι και τους 850.000), εκ των οποίων περίπου 150.000 επέλεξαν τη Βόρεια Ελλάδα και κυρίως τη Χαλκιδική, την Πιερία και τη Θάσο. Παράλληλα, τα θέρετρα της Βόρειας Ελλάδας υπολογίζεται ότι προτίμησαν για τις διακοπές τους περίπου 50.000 Ουκρανοί. Κατά τον κ.Τάσιο, ο οποίος επίσης επισημαίνει ότι το μνημόνιο των δύο ΥΠΑ αναμένεται να επικαιροποιηθεί ώς το τέλος Φεβρουαρίου, «πρέπει να τελεσφορήσει αυτή η συμφωνία ανάμεσα σε Ελλάδα και Ρωσία, για να έχουμε πτήσεις τσάρτερ και να μπορέσουμε να φτάσουμε πάλι τις 750.000 αφίξεις».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ