Στο περιθώριο των εργασιών που γίνονται στον σταθμό Βενιζέλου ο οποίος αποτελεί και το βαρόμετρο που θα κρίνει το πότε ακριβώς θα παραδοθεί σε εμπορική λειτουργία το μετρό Θεσσαλονίκης, σημειώνονται παράλληλα εξελίξεις σχετικά με το τροχαίο υλικό. Αυτή τη στιγμή η Αττικό Μετρό Α.Ε. έχει προμηθευτεί 17 συρμούς οι οποίοι βρίσκονται στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας και εντός της προσεχούς εβδομάδας, πιθανότατα την Τετάρτη, πρόκειται να φτάσει στη Θεσσαλονίκη και ο τελευταίος, 18ος συρμός από την πρώτη παραγγελία προμήθειας τροχαίου υλικού το οποίο θα διατεθεί στο σύνολό του, στην κύρια γραμμή του μετρό, από το Νέα Σιδηροδρομικό Σταθμό έως το Αμαξοστάσιο της Πυλαίας.
Στο μεταξύ, χθες το πρωί, έγινε η αποσφράγιση της προσφοράς του μοναδικού υποψήφιου αναδόχου ο οποίος συμμετείχε στον διαγωνισμό για την αγορά άλλων 15 νέων συρμών. Η προσφορά κατατέθηκε στις 31 Ιανουαρίου από το σχήμα των εταιρειών ΑΚΤΩΡ-Hitachi. Πρόκειται για συμπληρωματική αγορά συρμών εκ των οποίων οι έξι θα χρησιμοποιηθούν στην βασική γραμμή, ανεβάζοντας τον αριθμό τους στους 24 και οι υπόλοιποι εννέα θα κάνουν δρομολόγια στην επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά.
Οι πρώτοι 18 συρμοί της βασικής γραμμής είναι ιταλικής κατασκευής από την εταιρεία Hitachi/Ansaldobreda. Πρόκειται για τρένα τα οποία λειτουργούν χωρίς οδηγό αλλά μέσω ενός υπεραυτόματου συστήματος που έχει εγκατασταθεί στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας. Το γεγονός αυτό καθιστά υποχρεωτικό ένα διάστημα περίπου 18 μηνών για την διενέργεια δοκιμαστικών δρομολογίων τα οποία έχουν ξεκινήσει ήδη από το περασμένο καλοκαίρι. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό Α.Ε. Νίκο Ταχιάο κατά το πρώτο διάστημα τα δοκιμαστικά δρομολόγια γίνονταν με πολύ χαμηλές ταχύτητες της τάξης των 20 έως 30 χιλιομέτρων/ώρα και με τη χρήση οδηγού. Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα οι ταχύτητες έχουν ανέβει στο μέγιστο προβλεπόμενο επίπεδο των περίπου 80km/h και τα δρομολόγια γίνονται χωρίς οδηγό, όπως ακριβώς θα συμβαίνει και κατά την λειτουργία του μετρό.
Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο τα δοκιμαστικά δρομολόγια γίνονται στο μήκος της διαδρομής από το Αμαξοστάσιο της Πυλαίας έως το σταθμό Σιντριβάνι καθώς δεν είναι έτοιμος ο σταθμός Βενιζέλου. «Όταν θα ολοκληρωθεί η τοποθέτηση της σιδηροδρομικής επιδομής και στον σταθμό Βενιζέλου θα χρειαστεί ένα διάστημα περίπου οκτώ μηνών για τα τελικά δοκιμαστικά δρομολόγια, πριν να παραδοθεί το έργο σε εμπορική λειτουργία», σημειώνει ο κ. Ταχιάος. Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό εκτιμά ότι με τους πολύ υψηλούς ρυθμούς με τους οποίους εξελίσσονται πλέον οι εργασίες στον σταθμό Βενιζέλου, στις αρχές του 2023 θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως η αποβάθρα του σταθμού, ώστε να μπορούν στη συνέχεια να τρέξουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια στο σύνολο της βασικής γραμμής.
Όσον αφορά τους 15 νέους συρμούς, θα είναι πλήρως συμβατοί με το υπάρχον σύστημα του μετρό και θα λειτουργούν κι αυτοί αυτόματα χωρίς οδηγό. Το ύψος της προμήθειας είναι στα 176 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Η περίοδος κατασκευής των συρμών είναι 910 ημέρες (30 μήνες) από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Αυτό σημαίνει πως αν υπογραφεί η σύμβαση έως το τέλος του καλοκαιριού, τότε οι συρμοί θα αρχίσουν να παραδίδονται σταδιακά προς το τέλος του 2023, αρχές του 2024. Η προμήθεια θα χρηματοδοτηθεί στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές, Μεταφορές, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ) και το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Οι συρµοί θα αποτελούνται από τέσσερα οχήµατα έκαστος. Ο ελάχιστος αριθµός επιβατών ανά συρµό θα είναι 450 και το ελάχιστο ποσοστό των καθήµενων επιβατών θα είναι τουλάχιστον 90. Θα έχουν επίσης τη δυνατότητα να κινούνται και σε μελλοντικά επίγεια τμήματα του δικτύου, σε περίπτωση που υπάρξουν τέτοια τμήματα στη μελλοντική επέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο Μακεδονία. Ο ανάδοχος θα υποβάλει προς έγκριση στην ΑΜ, τρεις εναλλακτικές έγχρωµες καλλιτεχνικές δηµιουργίες, αντιπροσωπευτικές της εσωτερικής και εξωτερικής εµφάνισης των οχηµάτων.
Πηγή: voria.gr