Για τις 29 Ιουνίου 2024 είναι προγραμματισμένη η άφιξη στη Θεσσαλονίκη του πρώτου από τους 15 επιπλέον συρμούς του Μετρό , που προορίζονται για να ενισχύσουν το στόλο των ήδη υπαρχόντων 18 συρμών, ώστε να εξυπηρετείται με περισσότερα τραίνα τόσο η βασική γραμμή, αλλά και η επέκταση προς Καλαμαριά.
Σημειώνεται ότι η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης πρόκειται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία τον Νοέμβριο του 2024 και, η επέκταση προς Καλαμαριά, τον Αύγουστο του 2025.
Ο ανάδοχος του έργου, το σχήμα ΑΚΤΩΡ- HITACHI, επισπεύδει το χρόνο κατασκευής των συρμών, καθώς η σύμβαση, που υπογράφηκε στις 28/2/2023 προέβλεπε περίοδο κατασκευής 30 μήνες, ενώ ο τελευταίος συρμός, αναμένεται να παραδοθεί στις 23/2/2025. Ένα σημαντικό μέρος των ελέγχων των νέων συρμών, που κατασκευάζονται στην Ιταλία, θα γίνει πριν μεταφερθούν στην Ελλάδα, όπου και εδώ όμως, ένας έκαστος συρμός, θα υποβληθεί σε πάμπολλες διελεύσεις, ανάλογα με τα διαφορετικά σενάρια κίνησης.
Χαρακτηριστικά του στόλου των 33 συρμών
Με τους νέους αυτούς συρμούς, το Μετρό Θεσσαλονίκη – βασική γραμμή και επέκταση Καλαμαριάς- θα έχει ένα στόλο 33 συρμών, οι οποίοι- όλοι κατασκευασμένοι από την εταιρεία HITACHI- θα μπορούν να κινούνται σε όλο το μήκος του υφιστάμενου δικτύου, δηλαδή από Ν.Σ.Σ. έως Νέα Ελβετία και από το Σταθμό 25ης Μαρτίου μέχρι τη Μίκρα και, φυσικά, αντίθετα.
Από τους 15 νέους συρμούς , οι έξι (6) ή και περισσότεροι, θα υποστηρίζουν τα δρομολόγια της βασικής γραμμής και, οι υπόλοιποι της επέκτασης Καλαμαριάς, αν και όλοι, και οι 33, θα μπορούν να κινούνται σε βασική γραμμή και επέκταση.
Σημειώνεται πως και αυτοί οι συρμοί, θα είναι πλήρως αυτόματοι στη λειτουργία, driverless, θα διαθέτουν οθόνες ενημέρωσης του κοινού, κλιματισμό ενώ είναι θα είναι κατασκευασμένοι από ανακυκλωμένο υλικό σε ποσοστό 90%.
Η προμήθειά τους ( συμβατικός προϋπολογισμός προ ΦΠΑ στα 129,5 εκατ.) καλύπτεται από το ΕΣΠΑ 2014-2020, μέσω του ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ και το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Ο ελάχιστος αριθµός επιβατών ανά συρµό θα είναι 450 και το ελάχιστο ποσοστό των καθημένων θα είναι τουλάχιστον 20%. Όπως έχει λεχθεί από τον CEO της ΤΗΕΜΑ, της εταιρείας λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, οι χρονοαποστάσεις στη βασική γραμμή, αρχικά θα είναι στα 2-2,5’ λεπτά της ώρας και όταν θα μπούνε σε κυκλοφορία και οι υπόλοιποι συρμοί, ο χρόνος μεταξύ των διελεύσεων των συρμών από τους σταθμούς, θα μειωθεί στο 1,5’ της ώρας.
Σταθμός Βενιζέλου
Δε νοείται δημοσίευμα για το Μετρό Θεσσαλονίκης, χωρίς έστω κάποια περιορισμένη αναφορά στο Σταθμό Βενιζέλου, λόγω των ειδικών προβλημάτων που αντιμετώπισε η κατασκευή του.
Εν τούτοις, τα προβλήματα , που σε μεγάλο βαθμό συνδέονταν με τη μέθοδο κατασκευής ( με απόσπαση ή όχι των αρχαιοτήτων) έχουν ξεπεραστεί και η κατασκευή του σταθμού προχώρησε με ρυθμούς υπερταχείς, όπως άλλωστε και οι απαιτητικές εργασίες της προσωρινής απόσπασης και επαναφοράς των αρχαιολογικών ευρημάτων στο επίπεδο -1 του Σταθμού.
Σε τούτη τη φάση, έχουν τοποθετηθεί οι αρχαιότητες εντός του κελύφους και τοποθετούνται και ορισμένες που θα μπούνε στις προσβάσεις, στη βόρεια και στη νότια του σταθμού.
Από πλευράς κατασκευαστικής πρέπει να τοποθετηθούν οι κυλιόμενες κλίμακες στις προσβάσεις ( από το επίπεδο 0 έως το -2 , στα χαμηλότερα επίπεδα έχουν τοποθετηθεί) , τα στέγαστρα, να γίνει η επίστρωση των κλιμάκων και να ολοκληρωθεί η εγκατάσταση των συστημάτων η/μ.
Εκτιμάται ότι η κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου, στον οποίο βρίσκονται σε εξέλιξη οι αρχιτεκτονικές εργασίες , θα ολοκληρωθεί ίσως και μέχρι τον Ιούνιο της φετινής χρονιάς.
Να σημειωθεί ότι στον άλλο μεγάλο σταθμό του κέντρου της Θεσσαλονίκης, στο Σταθμό Αγία Σοφία, που είναι πλήρως κατασκευασμένος, μετά τα ακυρωτικά μηχανήματα των εισιτηρίων, τοποθετούνται και τα εκδοτήρια.
Πηγή: makthes.gr