Μέχρι τη δεκαετία του ’70 η Κασσάνδρα Χαλκιδικής ήταν κομμένη και αποκομμένη στο ύψος της Ποτίδαιας και η μετακίνηση ανθρώπων, οχημάτων και εμπορευμάτων γινόταν από τη θάλασσα.
Κάρα με άλογα, λεωφορεία, τα λιγοστά αυτοκίνητα, αλλά και οι άνθρωποι με τις πραμάτειές τους περνούσαν από τη μια πλευρά της ακτής στην άλλη με μια πλωτή κατασκευή, που ονομαζόταν Σάλι. Το Σάλι ήταν ένας βαρύς μεταλλικός πλωτήρας, τον οποίον έσερναν και τραβούσαν με χοντρό συρματόσχοινο. Δούλευε 24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες τον χρόνο και απαιτούσε εξαιρετική δύναμη και αντοχή από τους χειριστές και υπομονή από τους επιβάτες. Προτεραιότητα είχαν τα λεωφορεία, οι ηλικιωμένοι και οι μητέρες με μικρά παιδιά.
Ιδιαίτερα την περίοδο του χειμώνα, που υπήρχε κύμα, το Σάλι πήγαινε εξαιρετικά αργά και οι χειριστές του δυσκολεύονταν αρκετά, ενώ σχηματίζονταν ουρές οδηγών και επιβατών που περίμεναν καρτερικά τη σειρά τους.
Δίπλα από τον πλωτήρα υπήρχε το σπιτάκι-φυλάκιο για τους χειριστές και τους φύλακες. Το Σάλι θύμιζε σχεδία, είχε μήκος 8-10 μέτρα και το πλάτος του έφτανε τα 8 μέτρα, ενώ δεν ήταν τειχισμένο και οι άνθρωποι και τα ζώα έπρεπε να στέκονται στο κέντρο του πλωτήρα.
Οι παλαιότερες πληροφορίες αναφέρουν πως ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1950, ενώ πέρασε στην αφάνεια και λησμονήθηκε τη δεκαετία του 1970 όταν κατασκευάστηκε η μεγάλη γέφυρα που ενώνει τις δύο ακτές.
Οι παλαιότεροι κάτοικοι της Ποτίδαιας θυμούνται ακόμη τους γεροδεμένους χειριστές Κώστα Μπαξεβάνη και Βασίλη Δαρείου, αλλά και τον επόπτη Γιώργο Κρυωνά που ήταν πάντα εκεί να φροντίζει για την ασφάλεια των μεταφορών.
Η γέφυρα έλυσε το πρόβλημα της μετακίνησης, αλλά το γνωστό “ορφανό” χιλιόμετρο εξακολουθεί να ταλαιπωρεί -για λίγες μέρες ακόμη- τους οδηγούς που κατευθύνονται προς την Κασσάνδρα.
Με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάνης, έκανε γνωστό πως στις αρχές Ιουνίου παραδίδεται σε χρήση το “ορφανό” χιλιόμετρο και μπαίνει έτσι τέλος στην ταλαιπωρία χιλιάδων οδηγών, που τους καλοκαιρινούς μήνες ο αριθμός τους πολλαπλασιάζεται.
Το έργο αφορά στη βελτίωση, διαπλάτυνση και ενίσχυση της Επαρχιακής οδού Μουδανιών – Καλλιθέας, σε μήκος περίπου 1,2 χιλιομέτρων από τη Χ.Θ.4+200 μέχρι πριν τη Γέφυρα της Ν. Ποτίδαιας (Χ.Θ. 5+240), για τη μετατροπή της υφιστάμενης δίιχνης οδού σε τετράϊχνη με διαχωρισμό της κυκλοφορίας.
Έτσι σύντομα οι Θεσσαλονικείς, αλλά και οι χιλιάδες τουρίστες, θα μετακινούνται με ασφάλεια από και προς τη Χαλκιδική και το Σάλι θα γίνεται όλο και πιο μακρινή ανάμνηση.
Οι εσωτερικές φωτογραφίες είναι από την έρευνα του Οδυσσέα Γκιλή “Διώρυγα Ποτίδαιας. Το Σάλι, η γέφυρα”.
Πηγή: voria.gr