Ετοιμάζεται αυτό το διάστημα η λίστα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη χρηματοδότηση σημαντικών έργων υποδομής από το Ταμείο Ανάκαμψης. Μια σειρά από πολύ σημαντικά έργα, που αναμένεται να ενταχθούν σε αυτή τη λίστα και να αποκτήσουν χρηματοδότηση, αφορούν στη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία.
Ήδη κάποια έχουν διαρρεύσει και χωρίς να είναι οριστική η ένταξή τους στην τελική λίστα (θα πρέπει να εξεταστεί ο βαθμός ωριμότητάς τους) συνθέτουν μια πρώτη εικόνα, μιας συνολικής παρέμβασης, η οποία στα επόμενα χρόνια υπόσχεται να αλλάξει τα δεδομένα στην περιοχή.
Βασικό είναι να σημειωθεί ότι το υπουργείο ψάχνει για να εντάξει έργα, με σχετική, αν όχι σημαντική ωριμότητα, καθώς τα χρονικά περιθώρια είναι πολύ στενά. Το 70% των έργων που θα υποβληθούν για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης θα πρέπει να συμβασιοποιηθούν ως το τέλος του 2022 και το υπόλοιπο 30% ως το τέλος του 2023. Συνεπώς, τα έργα που θα επιλεγούν θα πρέπει να τρέξουν πολύ γρήγορα, διότι αλλιώς δεν θα προλάβουν τις προθεσμίες και τα δεσμευμένα κονδύλια τελικά υπάρχει ο κίνδυνος να χαθούν.
Έτσι γίνεται αντιληπτή από τον καθένα η σπουδαιότητα των ορθών επιλογών που θα γίνουν σήμερα και μέχρι τις 15 Οκτωβρίου, που θα κατατεθεί η λίστα στην ΕΕ. Γι’ αυτό και αυτή την ώρα ό,τι υπάρχει είναι σε επίπεδο προτάσεων που έχουν γίνει προς το υπουργείο κι όχι έργων που έχουν αξιολογηθεί και θα ενταχθούν στη λίστα του Οκτωβρίου. Και η παράμετρος των αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων είναι μία από τις πολλές που θα καθορίσουν την τελική λίστα των προς υλοποίηση έργων.
Τέσσερις σημαντικοί δρόμοι
Ανάμεσα στις προτάσεις που έχει δεχθεί το υπουργείο είναι ο δρόμος Θεσσαλονίκης – Έδεσσας. Είναι ένα έργο με υψηλό προϋπολογισμό (περίπου 220 εκ. ευρώ) και υψηλή προστιθέμενη αξία. Αν συνυπολογίσει κάποιος ότι η Έδεσσα είναι η μόνη πρωτεύουσα νομού στην Κεντρική Μακεδονία που δεν συνδέεται με αυτοκινητόδρομο με το μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, αντιλαμβάνεται τη σπουδαιότητα. Το βασικό στο έργο είναι να γίνουν οι δυο παρακάμψεις της Χαλκηδόνας και των Γιαννιτσών, διότι στο υπόλοιπο μήκος του ο δρόμος είναι ήδη κατασκευασμένος. Είναι ένα έργο το οποίο έχει την πρόθεση να παλέψει και το υπουργείο, με τη σύμφωνη γνώμη όλων των τοπικών φορέων, που είναι άλλωστε εκείνοι που το προτείνουν, διότι υπάρχει ένα επίπεδο μελετητικής ωριμότητας και ακόμη και οι απαλλοτριώσεις έχουν φτάσει στον ορισμό της προσωρινής τιμής μονάδας.
Στο υπουργείο, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει προταθεί και ο δρόμος Θεσσαλονίκη – Γαλάτιστα. Πρόκειται για την αλήστου μνήμης «Β’ ανατολική περιφερειακή». Έναν δρόμο, ο οποίος θα ξεκινά από τον κόμβο Πυλαίας – Πανοράματος (Κ11) της περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, θα έχει νέα χάραξη και θα φτάνει μέχρι τη Γαλάτιστα. Μένει να επικαιροποιηθούν οι μελέτες από την «Εγνατία Οδός ΑΕ» και βέβαια να εξεταστεί κατά πόσο υπάρχουν θιγόμενοι, αν θα υπάρχουν προσφυγές στη Δικαιοσύνη, τι γίνεται με τις απαλλοτριώσεις κτλ. Κοινώς να διασφαλιστεί ότι είναι δυνατό να ξεπεραστούν τα διαδικαστικά και να υπογραφεί μέσα στα χρονικά πλαίσια η σύμβαση για να γίνει το έργο.
Στις προτάσεις που έχει δεχτεί το υπουργείο είναι κι ακόμη ένα εμβληματικό οδικό έργο, που συζητείται επί πολλά χρόνια, η σύνδεση Δράμα – Αμφίπολη. Πολύ σπουδαίο έργο, το οποίο υποστηρίζουν επίσης όλοι οι τοπικοί φορείς και «σέρνεται» επί χρόνια, χωρίς να διασφαλίζει χρηματοδότηση. Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι η καλύτερη ευκαιρία που είχε για υλοποίηση.
Άλλος ένας δρόμος που έχει προταθεί είναι το τμήμα Σκύδρα – Νάουσα, το οποίο θεωρείται μεν ώριμο, πλην όμως κοστίζουν ακριβά οι απαλλοτριώσεις και θα εξεταστεί κατά πόσο μπορεί να έχει την προαπαιτούμενη ετοιμότητα εντός των ασφυκτικών χρονικών ορίων, που θέτει το Ταμείο Ανάκαμψης.
Προτάσεις υπάρχουν κι άλλες και μάλιστα πολλές, όμως θα υπάρξει μεγάλο… ψαλίδισμα, ακριβώς επειδή ελλοχεύει ο κίνδυνος της απώλειας πολύτιμων ευρωπαϊκών πόρων σε περίπτωση που τα έργα δεν υλοποιηθούν εντός των αυστηρών προθεσμιών και χρονοδιαγραμμάτων. Ακόμη σε αυτή την εξέταση δεν έχει περάσει το υπουργείο, ενώ το τελικό ξεκαθάρισμα θα γίνει στις αρχές του επόμενου μήνα.
Πηγή: voria.gr