Ακρίβεια: Τα νέα μέτρα δεν φέρνουν “την άνοιξη” στα πορτοφόλια των καταναλωτών

φώτο αρχείου

Σε ισχύ έχουν τεθεί από την 1η Μαρτίου τα τέσσερα μέτρα της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, δημιουργώντας προσδοκίες για αποκλιμάκωση των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ και ελάφρυνση στα πορτοφόλια των καταναλωτών.

Ωστόσο, οι καταναλωτές εμφανίζονται επιφυλακτικοί και όπως αναφέρουν στην έρευνα αγοράς της «ΜτΚ», δεν βλέπουν, προς το παρόν τουλάχιστον, ουσιαστική διαφορά στις τιμές πολλών προϊόντων πριν και μετά την εφαρμογή των μέτρων. «Δεν νομίζω ότι υπάρχουν καλύτερες τιμές. Υπάρχει απορρυπαντικό πιάτων που πριν και μετά την εφαρμογή του μέτρου δεν είχε καμία απολύτως αλλαγή στην τιμή του», σημειώνει η κ. Κατερίνα. «Επιπλέον, σκέφτομαι πως για να μειώνουν οι εταιρείες τις τιμές στα ράφια, σημαίνει ότι ακόμα κι έτσι βγάζουν κέρδος. Για φανταστείτε λοιπόν πόσα επιπλέον χρήματα έχουμε δώσει» αναφέρει.

«Ζούμε πλέον στη στέρηση»

Πολλοί δε είναι εκείνοι που στέλνουν το δικό τους μήνυμα στην κυβέρνηση, τονίζοντας πως η δραστικότερη λύση κατά της ακρίβειας θα ήταν η μείωση του ΦΠΑ και η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματός τους.

«Η ακρίβεια δεσπόζει. Έχουμε ξεπεράσει πια το στάδιο των περικοπών και της οικονομίας. Ζούμε στη στέρηση πλέον, δεν αλλάξαμε απλώς καταναλωτικές συνήθειες. Ελαιόλαδο και τυριά είναι απλησίαστα. Ας μειώσουν επιτέλους τον ΦΠΑ σε κάποια βασικά προϊόντα, μπας και δούμε μια άσπρη ημέρα», λέει ο κ. Βασίλης. «Δεν ξέρω πόσο διαφορετικά θα ανταποκριθεί το καταναλωτικό κοινό σε αυτά τα δεδομένα, τη στιγμή που οι μισθοί και οι συντάξεις παραμένουν πολύ χαμηλά», προσθέτει.

«Όσα μέτρα και να πάρουν, πάλι ακριβά είναι όλα. Αν συγκρίνουμε και τις τιμές που έχουμε εδώ με αυτές άλλων ευρωπαϊκών χωρών… τι να πω! Οι πολυεθνικές και τα καταστήματα έχουν βγάλει εκατομμύρια και εμείς μετράμε και το ευρώ. Υπήρχαν ήδη ανατιμήσεις από τους προηγούμενους μήνες.

Τώρα απ’ ό,τι βλέπω τα σούπερ μάρκετ είτε μειώνουν το ποσοστό έκπτωσης στις προσφορές είτε τις ίδιες τις προωθητικές ενέργειες. Επομένως, τι κι αν μειώθηκαν κάπως οι τιμές σε μερικά αγαθά; Αν δεν υπάρχουν προσφορές, δεν υπάρχει διαφορά. Στην ίδια τιμή που αγόραζα την οδοντόκρεμα, θα την αγοράζω και τώρα. Μιλάμε για κοροϊδία», υπογραμμίζει ο κ. Σταύρος.

Καθημερινός ο εφιάλτης της ακρίβειας

«Η κατάσταση έχει ξεφύγει τελείως. Ζούμε καθημερινά τον εφιάλτη της ακρίβειας. Λίγο πιο χαμηλές οι τιμές στα καθαριστικά και τα απορρυπαντικά. Αλλά με τα τρόφιμα τι θα γίνει; Συνεχώς περιορίζουμε τις ποσότητες που αγοράζουμε και επομένως και αυτές που τρώμε. Ξοδεύουμε μόνο για τα αναγκαία. Δεν έχουν αντιληφθεί ότι χιλιάδες καταναλωτές αδυνατούν να ανταπεξέλθουν σε βασικές καθημερινές ανάγκες των οικογενειών τους;», μας λέει η κ. Δήμητρα.

«Από χρυσάφι» τα σαρακοστιανά είδη

«Φουσκωμένο» όμως αναμένεται να είναι και φέτος το σαρακοστιανό τραπέζι, καθώς οι τιμές στα παραδοσιακά νηστίσιμα εδέσματα πήραν την ανηφόρα και οι αυξήσεις υπολογίζονται στο 10-20%.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα ο χαλβάς με επικάλυψη σοκολάτας 400 γρ. που πωλείται σε προσφορά στα 4,92 ευρώ, τη στιγμή που το 2023 το ίδιο προϊόν πωλούταν 4,10 ευρώ και η ταραμοσαλάτα, η τιμή της οποίας φτάνει στα 3,44 ευρώ τα 450 γρ. ενώ πέρυσι κόστιζε 2,36 ευρώ.

Και στα θαλασσινά όμως, οι υπάρχουσες ανατιμήσεις σε συνάρτηση με την έκρυθμη κατάσταση που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα εκτοξεύουν το μεταφορικό κόστος, κάτι που συμπαρασύρει και την άνοδο στις τιμές των θαλασσινών στην αγορά, τουλάχιστον κατά 10%. Έτσι, ενώ τα χταπόδια το 2023 κόστιζαν 20 ευρώ, σήμερα τα βρίσκουμε στην αγορά στα 22 ευρώ και τα καλαμάρια κόστιζαν πέρυσι 18 ευρώ, άλλα φέτος πωλούνται στα 20-22 ευρώ.

Μέτρα «ανάχωμα»

Πάντως το υπουργείο Ανάπτυξης, σε μία προσπάθεια να αγοράσουν σε προσιτές τιμές τα σαρακοστιανά εδέσματα, θέτει σε ισχύ το «Καλάθι της Σαρακοστής», από την Τετάρτη 13 Μαρτίου, το οποίο θα διαρκέσει μέχρι το Μεγάλο Σάββατο 4 Μαΐου. Στο «Καλάθι της Σαρακοστής» εντάσσονται τα εξής προϊόντα:

– χαλβάς

– νηστίσιμες σαλάτες (αλοιφές – μελιτζανοσαλάτες, ταραμοσαλάτες κ.ά.)

– κατεψυγμένα θαλασσινά (δύο τουλάχιστον είδη)

Επίσης, πριν από τη Μεγάλη Εβδομάδα θα έρθει και το «Καλάθι του Πάσχα», το οποίο θα περιλαμβάνει κρέατα (αρνί και κατσίκι), τσουρέκι και σοκολατένια αβγά. Ήδη στο αρμόδιο υπουργείο έχουν ξεκινήσει οι διαβουλεύσεις με τα προϊόντα που θα ενταχθούν στη λίστα, με τις πληροφορίες να αναφέρουν μάλιστα ότι μερικά από τα παραπάνω προϊόντα έχουν ήδη «κλειδώσει».

*Δημοσιεύθηκε στη “ΜτΚ” στις 10.03.2024

Exit mobile version