Η εβδομάδα του “τέσσερα στα τέσσερα”

Τι να πρωτοδιαλέξουμε; Την καινούργια αγγλόφωνη ταινία «Fingernails» του Χρήστου Νίκου, που κινείται μεταξύ δυστοπικής επιστημονικής φαντασίας και σάτιρας; Τον Μαντς Μίκελσεν, πρωταγωνιστή στη «Γη της Επαγγελίας»; Το πολυαναμενόμενο queer γουέστερν του Αλμοδόβαρ; Ή το πολυβραβευμένο και γυρισμένο στα Μάλια «How to Have Sex» της Μόλι Μάνινγκ Γουόκερ;

Fingernails (ΗΠΑ, Ην. Βασίλειο, 2023, 113’)
★★½☆☆

 Σκηνοθεσία: Χρήστος Νίκου
 Ηθοποιοί: Τζέσι Μπάκλι, Ριζ Αχμεντ, Τζέρεμι Αλεν Γουάιτ, Λουκ Γουίλσον

Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Ελληνα σκηνοθέτη Χρήστου Νίκου, σκηνοθέτη της πολυβραβευμένης ταινίας «Μήλα», σε παραγωγή της Κέιτ Μπλάνσετ και με ένα καστ από διάσημους ηθοποιούς, αποτελεί την πρώτη αγγλόφωνη προσπάθεια του δημιουργού.

Η Αννα (Τζέσι Μπάκλι) και ο Ράιαν (Τζέρεμι Αλεν Γουάιτ) έχουν βρει την πραγματική αγάπη, όπως έχει αποδειχτεί από μία αμφιλεγόμενη νέα τεχνολογία. Υπάρχει μόνο ένα ζήτημα: η Αννα δεν είναι ακόμα σίγουρη. Οταν αρχίσει να εργάζεται σε ένα ινστιτούτο που διεκπεραιώνει εργαστηριακούς ελέγχους για να διαπιστώσει τη συμβατότητα των ζευγαριών, η Αννα γνωρίζει τον Αμίρ (Ριζ Αχμεντ) και αρχίζει να αμφισβητεί την νέα τεχνολογία.

Ο Νίκου, βασισμένος σε μια εξαιρετική ιδέα, στήνει μια ταινία η οποία προσπαθεί να ισορροπήσει μεταξύ δυστοπικού δράματος και σάτιρας χωρίς όμως να τα καταφέρνει. Παρόλο που η ιδέα δίνει τις δυνατότητες για μια ενδοσκόπηση στην ψυχολογία των χαρακτήρων που παρουσιάζει, ο Νίκου δεν καταφέρνει να ξεπεράσει το πρώτο στάδιο, που είναι η παρουσίασή της, και ξύνει μόνο την επιφάνεια των χαρακτήρων του.

Διαχειρίζεται σωστά τους δυο εξαιρετικούς πρωταγωνιστές του (Τζέσι Μπάκλι & Ριζ Αχμεντ), το πιο δυνατό σημείο της ταινίας, αδυνατεί όμως να διαχειριστεί σωστά τον αφηγηματικό του χρόνο καταναλώνοντάς τον σε σκηνές με μικρότερη σημασία, ενώ θα μπορούσε να πάει ένα βήμα παρακάτω την ιστορία του ανοίγοντας περισσότερα αφηγηματικά μονοπάτια.

Αν και υπάρχει ο σχολιασμός για την τάση της κοινωνίας στη μονογαμία, η οποία προκύπτει συνήθως από έναν κοινωνικό πουριτανισμό, ο Νίκου δεν καταφέρνει να σχολιάσει τις επιπτώσεις του πειράματος ευρύτερα, μένοντας επικεντρωμένος στο ζευγάρι, κλείνοντας τον θεατή μέσα στη «φούσκα» αυτής της σχέσης.

Η ταινία κυκλοφορεί Παρασκευή 3 Νοεμβρίου στις αίθουσες και ταυτόχρονα στο Apple TV+.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Η Γη της Επαγγελίας
(Bastarden, Δανία, Σουηδία, Νορβηγία, Γερμανία, 2023, 127’)
★★★★☆

 Σκηνοθεσία: Νικολάι Αρσελ
 Ηθοποιοί: Μαντς Μίκελσεν, Aμάντα Κολίν, Σάιμον Μπένεμπιεργκ, Γκούσταβ Λιντ

Ο ελληνικής καταγωγής Νικολάι Αρσελ («Ο έρωτας της βασίλισσας») επιστρέφει έπειτα από έξι χρόνια στην καρέκλα του σκηνοθέτη με μια δανέζικη υπερπαραγωγή, έχοντας στον πρωταγωνιστικό ρόλο τον πάντα εξαιρετικό Μαντς Μίκελσεν που ενσαρκώνει τον Λούντβιχ Κάλεν, ένα υπαρκτό πρόσωπο, ο οποίος έχοντας ολοκληρώσει τη στρατιωτική του θητεία ως λοχαγός ζητά την άδεια του βασιλιά ώστε να καλλιεργήσει τον αφιλόξενο χερσότοπο της Γιουτλάνδης δημιουργώντας μια αποικία με αντάλλαγμα να του δοθεί τίτλος ευγενείας.

Τοποθετώντας τη δράση στο 1755, σε μια Δανία, που η αριστοκρατία κυβερνάει και εξουσιάζει τον λαό, χωρίς συμπόνια, αλλά με μόνη σκέψη το κέρδος και την εκμετάλλευση, ο Αρσελ από την αρχή προϊδεάζει τον θεατή ότι αυτό που θα παρακολουθήσει δεν είναι μια ταινία για έναν συμπαθή ήρωα που επιτυγχάνει τον στόχο του χωρίς προσωπικό κόστος. Τουναντίον δημιουργεί έναν αντι-ήρωα, τοποθετώντας τον σε ένα αφιλόξενο μέρος και καταπιάνεται με θέματα όπως οι κοινωνικές τάξεις, ο ρατσισμός, η σεξουαλική κακοποίηση και η εργασιακή εκμετάλλευση και σε μεγάλο βαθμό καταφέρνει να σχολιάσει αυτά τα θέματα με διορατική ματιά.

Η ταινία είναι μια ψυχογραφία του Κάλεν, ο οποίος έχει την ψευδαίσθηση ότι μπορεί να συνυπάρξει με τους ευγενείς και να κερδίσει τον σεβασμό τους. Σκληρός, λιγομίλητος και άνθρωπος με ισχυρή θέληση θα κάνει τα πάντα για να επιτύχει τον στόχο του. Η αντιπαλότητά του με τον Φρέντερικ ντε Σίνκελ (Σάιμον Μπένεμπιεργκ), έναν σκληρό ευγενή που κακομεταχειρίζεται το υπηρετικό προσωπικό κακοποιώντας το και σεξουαλικά, θα καταστρέφει τους δυο άντρες και τον περίγυρό τους. Ο Κάλεν συνειδητοποιεί προς το τέλος της ταινίας ότι στην προσπάθειά του να ταιριάξει και να αποδείξει κάτι στους αριστοκράτες έχασε πολύ σημαντικότερα πράγματα στη ζωή του, όπως ανθρώπους που του συμπαραστάθηκαν και εξαιτίας του πληγώθηκαν, θυσιάζοντας την ανθρωπιά του για την κοινωνική καταξίωση.

Η ταινία σχολιάζει με ξεκάθαρο τρόπο τη δομή της τότε κοινωνίας κλείνοντας όμως και το μάτι στο σήμερα, τη δική μας καπιταλιστική κοινωνία, καθώς μας θυμίζει την ανάγκη μας να ανέλθουμε σε υψηλότερα στρώματα, να πλουτίσουμε, παραμερίζοντας τους όποιους ηθικούς φραγμούς έχουμε, καταλήγοντας με αυτό τον τρόπο να γινόμαστε το τέρας που πριν πολεμούσαμε.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

How to Have Sex (Ην. Βασίλειο, Ελλάδα, 2023, 98’)
★★★½☆

 Σκηνοθεσία: Μόλι Μάνινγκ Γουόκερ
 Ηθοποιοί: Μία ΜακΚένα-Μπρους, Σον Τόμας, Λάρα Πικ, Ενβα Λούις

Η πρώτη μεγάλου μήκους της Μόλι Μάνινγκ Γουόκερ κέρδισε στο Φεστιβάλ Κανών το βραβείο «Ενα κάποιο βλέμμα» και τη Χρυσή Αθηνά στις Νύχτες Πρεμιέρας και όχι άδικα.

Η ταινία της περιγράφει τις ζωές τριών έφηβων Βρετανίδων (Τάρα, Σκάι, Εμ), οι οποίες ταξιδεύουν για διακοπές στα Μάλια (σχεδόν όλη η ταινία είναι γυρισμένη στην Κρήτη) για να πιουν, να χορέψουν μέχρι τελικής πτώσης και να κάνουν όσο σεξ θέλουν. Από τις τρεις όμως μεγαλύτερο βάρος δίνεται στην Τάρα -εξαιρετική η ερμηνεία της Μία ΜακΚένα-Μπρους- την πιο ντροπαλή κοπέλα από την παρέα, που μην έχοντας ακόμα σεξουαλική εμπειρία, αναζητά το σεξ όχι μόνο ως μέσο απόλαυσης αλλά και ως μια πράξη με βαθύτερο νόημα. Είναι μια κοπέλα έτοιμη να παρτάρει όχι όμως έτοιμη να αναλωθεί σε αυτό αλλά επιπλέον η συνθήκη των διακοπών δεν της χαρίζει χρόνο να σκεφτεί ή να αναλύσει ό,τι γίνεται. Δεν φοβάται το τι θα συμβεί, αλλά γνωρίζει ότι αυτό που θέλει να της συμβεί είναι για μία και μοναδική φορά -εξ ου και η επιδίωξή της για μία εμπειρία με αξία.

Μέσα από τον χαρακτήρα της Τάρα η Γουόκερ βρίσκει τον χώρο να κάνει ένα σχόλιο πάνω στην πίεση που ασκεί ο κοινωνικός περίγυρος σ’ έναν νέο άνθρωπο που επιδιώκει να ενταχθεί σε μια παρέα και να προβεί σε μια πράξη ενηλικίωσης. Μέσα από αυτό το «πρέπει» που επιβάλλεται, τα όρια της συγκατάθεσης αποτελούν δυστυχώς μια γκρίζα ζώνη δημιουργημένη από την εσωτερική σύγκρουση του εφήβου που θέλει να είναι αποδεκτός στην παρέα, αλλά ταυτόχρονα αναζητά και τι πραγματικά θέλει για τον εαυτό του.

Η Γουόκερ καταφέρνει να ξεφύγει έξυπνα τις όποιες παγίδες μπορεί να στήσει ένα τέτοιο σενάριο, χωρίς να καταφεύγει σε εφηβικά κλισέ, παραδίδοντας μια ταινία που μιλάει για την ενηλικίωση καταφέρνοντας να «αιχμαλωτίσει» με τον φακό της, ρεαλιστικά, την εφηβική επιθυμία.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Οι παράξενοι δρόμοι της ζωής
(Extraña forma de vida, Ισπανία, Γαλλία, 2023, 31’)
★★½☆☆

 Σκηνοθεσία: Πέδρο Αλμοδόβαρ
 Ηθοποιοί: Ιθαν Χοκ, Πέδρο Πασκάλ

Ενας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες των τελευταίων δεκαετιών, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ («Ολα για τη μητέρα μου», «Μίλα της»), επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη με μία μεσαίου μήκους ταινία, ένα queer γουέστερν με πρωταγωνιστές τον Ιθαν Χοκ και τον Πέδρο Πασκάλ.

Η ταινία έχει ως επίκεντρο δυο μεσήλικες άντρες, τον Σίλβα, έναν Μεξικανό αγελαδάρη, και τον Τζέικ, τον σερίφη μιας μικρής πόλης. Ο Σίλβα διασχίζει την έρημο για να συναντήσει έπειτα από εικοσιπέντε χρόνια τον Τζέικ, με τον οποίο είχαν υπάρξει στο παρελθόν εραστές. Μετά από μία νύχτα πάθους, όμως, έρχεται η ώρα να αποκαλυφθούν τα πραγματικά κίνητρα αυτής της επανασύνδεσης.

Χωρίς τα κύρια στοιχεία που τον έκαναν γνωστό, το ακραίο και την τολμηρότητα, ο Αλμοδόβαρ μένει στην κινηματογράφηση μιας queer μεν (είδος στο οποίο έχει διαπρέψει και στο οποίο οφείλει το σπουδαίο του αποτύπωμα στο σινεμά), αλλά απλής ιστορίας. Ο αισθησιασμός, ο πόθος, η ερωτική επιθυμία υπονοούνται και χάνονται μέσα στη συμβατική αφήγηση, αφήνοντας εν τέλει τον θεατή να θυμάται περισσότερο τα πολύχρωμα σκηνικά που πλαισιώνουν την ταινία. Ο Αλμοδόβαρ, πιο πράος και κατασταλαγμένος, θυσιάζει το πάθος του και την τολμηρότητά του, ίσως γιατί πια έχοντας μεγαλώσει δεν τα αποζητά όπως παλιά.

Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο φετινό Φεστιβάλ Κανών, στις ελληνικές αίθουσες πριν από την προβολή της θα παιχτεί μια 30λεπτη συνέντευξη του σκηνοθέτη.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Προετοιμασίες για να Είμαστε Μαζί Άγνωστο για Πόσο
(Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre, Ουγγαρία, 2023, 95’)

 Σκηνοθεσία: Λίλι Χόρβατ
 Ηθοποιοί: Νατάσα Στορκ, Βίκτορ Μπόντο, Μπένετ Βιλμάνι

Η Μάρτα (Νατάσα Στορκ), μια σαραντάχρονη νευροχειρουργός, ερωτεύεται τον Γιάνο (Βίκτορ Μπόντο). Αφήνει πίσω την λαμπερή καριέρα της στην Αμερική και επιστρέφει στη Βουδαπέστη για να ξεκινήσει μια νέα ζωή μαζί του. Αλλά ο Γιάνο ισχυρίζεται ότι δεν έχουν
ξανασυναντηθεί. Δράμα από την πολυβραβευμένη σκηνοθέτη Λίλι Χόρβατ (The Wednesday Child).

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Η Κόρη του Βασιλιά του Βάλτου
(The Marsh King's Daughter, Η.Π.Α., 2023, 108’)

 Σκηνοθεσία: Νιλ Μπέργκερ
 Ηθοποιοί: Ντέιζι Ρίντλεϊ, Μπεν Μέντελσον, Γκάρετ Χέντλαντ

Μια γυναίκα (Ντέιζι Ρίντλεϊ) ζητά εκδίκηση από τον άνδρα που απήγαγε τη μητέρα της. Ψυχολογικό θρίλερ βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο της
Κάρεν Ντιόν, σε σκηνοθεσία Νιλ Μπέργκερ (Η τριλογία της απόκλισης: Οι διαφορετικοί).

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Talk to Me (Αυστραλία, Ην. Βασίλειο, 2022, 95’)

 Σκηνοθεσία: Ντάνι Φιλίππου και Μάικλ Φιλίππου
 Ηθοποιοί: Σόφι Γουάιλντ, Αλεξάντρα Τζένσεν, Τζο Μπερντ, Μιράντα Οτο

Όταν μια ομάδα φίλων ανακαλύπτει πώς να καλεί πνεύματα μέσω ενός ταριχευμένου χεριού, εθίζεται στη νέα περιπέτεια, μέχρι που ένας εξ
αυτών ξεπερνά τα όρια και απελευθερώνει τρομακτικές υπερφυσικές δυνάμεις. Ντεμπούτο των Ελληνοαυστραλών δίδυμων Φιλίππου.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Daliland (Η.Π.Α., Γαλλία, Ην. Βασίλειο, 2022, 97’)

 Σκηνοθεσία: Μέρι Χάρον
 Ηθοποιοί: Μπεν Κίνγκσλεϊ, Μπάρμπαρα Σούκοβα, Εζρα Μίλερ, Κρίστοφερ Μπράινι, Ρούπερτ Γκρέιβς

Το 1973, ο Τζέιμς (Κρίστοφερ Μπράινι), ένας νεαρός βοηθός γκαλερί, βοηθά τον εκκεντρικό Σαλβαδόρ Νταλί να προετοιμαστεί για μια μεγάλη έκθεση στη Νέα Υόρκη. Βιογραφική ταινία σε σκηνοθεσία Μέρι Χάρον (American Psycho) με τον Μπεν Κίνγκσλεϊ να υποδύεται τον μεγάλο ζωγράφο.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Οι Ευχούληδες 3: Μαζί για πάντα
(Trolls Band Together, Η.Π.Α., 2023, 92’)

 Σκηνοθεσία: Γουολτ Ντορν, Τιμ Χάιτς
 Με τις φωνές των (στα ελληνικά): Ελένη Μπίκου, Τάσος Νταπαντάς, Κώστας Αποστολίδης

Η Πόπη ανακαλύπτει ότι ο Κλωνάρης ήταν κάποτε μέλος της μπάντας «BroZone» με τα αδέρφια του, Φλόιντ, Τζον Ντόρι, Σπρους και Κλέι.
Όταν ο Φλόιντ απάγεται, ο Κλωνάρης και η Πόπη ξεκινούν ένα ταξίδι για να ενώσουν ξανά τα δύο άλλα αδέρφια του και να σώσουν τον Φλόιντ.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Ελεύθερος Επαγγελματίας (Freelance, Η.Π.Α., 2023, 109’)

 Σκηνοθεσία: Πιερ Μόρελ
 Ηθοποιοί: Τζον Σίνα, Κρίστιαν Σλέιτερ, Αλισον Μπρι

Ο Μέισον Πετίτς (Τζον Σίνα), αναλαμβάνει να παρέχει ασφάλεια στη δημοσιογράφο Κλερ Γουέλινγκτον (Άλισον Μπρι), η οποία πρέπει να
πάρει συνέντευξη από τον Χουάν Βενέγκας (Χουάν Πάμπλο Ράμπα έναν αδίστακτο δικτάτορα, όταν ξαφνικά ξεσπά ένα στρατιωτικό πραξικόπημα και οι τρεις τους βρίσκονται στην ζούγκλα προσπαθώντας να επιβιώσουν.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Επανεκδόσεις

Το Λιβάδι που Δακρύζει (Ελλάδα, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, 2004, 310’)

 Σκηνοθεσία: Θόδωρος Αγγελόπουλος
 Ηθοποιοί: Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Νίκος Πουρσανίδης, Γιώργος Αρμένης

Μια ομάδα ξεριζωμένων Ελλήνων της Οδησσού φτάνει σε ένα βαλτότοπο της Ελλάδας. Οι πρόσφυγες στεριώνουν εκεί έναν οικισμό
προσπαθώντας να ξανακτίσουν τη ζωή τους. Η ταινία κέρδισε το βραβείο Fipresci στα ευρωπαϊκά βραβεία και το ειδικό βραβείο του κοινού στο Fajr Film Festival, ενώ προτάθηκε και για Χρυσή Άρκτο στο Βερολίνο.

Πηγή: efsyn.gr

Exit mobile version