Οι δρόμοι ως βασικός μοχλός για την ανάπτυξη της νοτιοανατολικής Θεσσαλονίκης

Μέσα στην εβδομάδα η οικονομική επιτροπή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ενέκρινε ένα μείζον οδικό έργο για τη νοτιοανατολική είσοδο της Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα για την Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης – Μουδανιών.

Πρόκειται για τη μετατροπή του τμήματος από την περιοχή της Βούλγαρη μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο της Θέρμης σε κλειστό αυτοκινητόδρομο. Την αξία του συγκεκριμένου έργου θα την αναλύσω παρακάτω.

Αυτό που αρχικά θέλω να επισημάνω είναι ότι η ανατολική πλευρά της πόλης ακολουθεί μια αναπτυξιακή πορεία, η οποία διαφέρει από το υπόλοιπο πολεοδομικό συγκρότημα και οι αιτίες γι’ αυτό είναι πολλές. Θα αναφέρω ότι κυρίως είναι οι διαθέσιμοι χώροι για ανοικοδόμηση και άλλες χρήσεις, η δυνατότητα επέκτασης των οικισμών και εγκατάστασης υποδομών, αλλά και τα χαρακτηριστικά της περιοχής. Παρότι συνεπώς η γη κοστίζει πανάκριβα στους δήμους Πυλαίας – Χορτιάτη, Θέρμης και Θερμαϊκού, η αξία κάθε επένδυσης εκεί είναι πολλαπλάσια και γι’ αυτό η περιοχή είναι ελκυστική και για κατοικία και για επαγγελματική χρήση και για εμπορική.

Προφανώς αυτά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, με την προσθήκη του τουρισμού, που για έναν δήμο, αυτόν του Θερμαϊκού, είναι κινητήρια οικονομική δύναμη, δεν τα έχει ούτε το κέντρο, ούτε η δυτική πλευρά του πολεοδομικού συγκροτήματος, για να προλάβω όσους επιμένουν στην άγονη σύγκριση μεταξύ ανατολής και δύσης. Η Χαλκιδική είναι εκεί που είναι άλλωστε και γειτνιάζει με την νοτιοανατολική Θεσσαλονίκη κι όχι με τις άλλες περιοχές…

Στη συγκεκριμένη περιοχή λοιπόν εντοπίστηκε το σημαντικό πρόβλημα που υπάρχει στο τμήμα της εθνικής οδού προς την Κασσάνδρα και μέχρι σήμερα ταλαιπωρεί χιλιάδες πολίτες, που τα καλοκαίρια γίνονται εκατομμύρια. Με τη βελτίωση του συγκεκριμένου τμήματος, με τη λειτουργία του άξονα Θέρμης – Γαλάτιστας, με τη δρομολόγηση μιας δεύτερης διεξόδου, μέσω του κόμβου του Πανοράματος στο πλαίσιο της αναβάθμισης του ανατολικού τμήματος της εσωτερικής περιφερειακής οδού, αλλά και με τη δρομολόγηση δυο κρίσιμων ανισόπεδων κόμβων το επόμενο διάστημα στον Κ13 (νοσοκομείο Άγιος Παύλος) και στο αεροδρόμιο “Μακεδονία”, υλοποιείται μια μείζονα παρέμβαση στις οδικές μετακινήσεις, που είναι και οι κυρίαρχες στην περιοχή, η οποία έχει σπουδαία αναπτυξιακή διάσταση. Προσθέστε εδώ σημαντικές τοπικές παρεμβάσεις στην είσοδο της Θέρμης (σε εξέλιξη), στην είσοδο της Επανομής, στη νοτιοανατολική είσοδο (όρια Θεσσαλονίκης – Πυλαίας) και πολλές άλλες, οι οποίες διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο συνδέσεων και καθιστούν ακόμη πιο ελκυστικό το νοτιοανατολικό τμήμα του νομού Θεσσαλονίκης.

Πέντε συν μία ελλείψεις

Σημαντικές ελλείψεις ακόμη υπάρχουν. Στις κυριότερες θα επισημάνω πέντε συν μία.

Η πρώτη είναι στον δρόμο που συνδέει τη Θέρμη με τη Θεσσαλονίκη. Τον κεντρικό δρόμο που αρχίζει από την είσοδο του οικισμού και φτάνει μέχρι το Cedefop. Εκεί απαιτείται βελτίωση και διαπλάτυνση γιατί τα επόμενα χρόνια η κατάσταση με την ανοικοδόμηση που υπάρχει στη Θέρμη θα επιδεινωθεί περαιτέρω.

Η δεύτερη είναι στον δρόμο Θεσσαλονίκης – Επανομής. Ειδικά στο κομμάτι εντός των ορίων του δήμου Θερμαϊκού απαιτείται μια γενναία παρέμβαση, η οποία εκκρεμεί επί πολλά χρόνια ή έστω να κατασκευαστεί μια εναλλακτική οδός για τις μετακινήσεις από και προς τον δήμο Θερμαϊκού. Αντίστοιχη βελτίωση πρέπει να γίνει και στη συνέχεια του δρόμου προς τη Χαλκιδική.

Η τρίτη είναι η διάνοιξη της οδού Πόντου στην Καλαμαριά. Επίσης η εκκρεμότητα είναι υπερδεκαετής και πρέπει να αποκατασταθεί το συντομότερο.

Η τέταρτη είναι μια εναλλακτική σύνδεση με το Πανόραμα από την περιφερειακή οδό. Δεν γνωρίζω εάν προχωράνε οι σκέψεις και ο σχεδιασμός για έναν νέο δρόμο, όμως θα πρέπει να γίνει, διότι το κομμάτι αυτό μεταξύ Πανοράματος και Θέρμης αρχίζει επίσης να αξιοποιείται και να μεγαλώνουν οι ανάγκες και συνεπώς οι κυκλοφοριακοί φόρτοι στο υφιστάμενο δίκτυο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε ταλαιπωρία και κορεσμό.

Η πέμπτη είναι στον δρόμο που συνδέει τη Χαριλάου με το Πανόραμα. Ο υφιστάμενος δρόμος χρειάζεται να βελτιωθεί, αν και είναι πολύ δύσκολο να διαπλατυνθεί. Οι αρμόδιοι πάντως οφείλουν να σκεφτούν λύσεις.

Η πρόσθετη έλλειψη είναι στο τοπικό οδικό δίκτυο σε πολλές περιοχές της νοτιοανατολικής πλευράς του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης. Θα δώσω μόνο τα παραδείγματα του οδικού δικτύου στην περιοχή του Διαβαλκανικού και στην περιοχή σύνδεσης της Κηφισιάς με την Πυλαία…

Η κρίσιμη παρέμβαση

Ένα από τα πιο κρίσιμα έργα, που σίγουρα θα βελτιώσει πολλά ζητήματα στις μετακινήσεις, είναι η αναβάθμιση του τμήματος της Μουδανίων από τη Βούλγαρη έως τον ανισόπεδο κόμβο της Θέρμης.

Η επικινδυνότητα του συγκεκριμένου τμήματος, όχι μόνο τα καλοκαίρια που μποτιλιάρει από την κίνηση από και προς Χαλκιδική αλλά σε όλη τη διάρκεια του έτους, είναι πολύ μεγάλη. Ο δρόμος είναι κορεσμένος, φρακάρει πολλές φορές στη διάρκεια της ημέρας και τα χαρακτηριστικά του σήμερα είναι ανεπαρκή. Και μόνο να σκεφτεί κάποιος τις εισόδους από την περιφερειακή οδό, τη Βούλγαρη και την Καλαμαριά, όπως και την έξοδο προς περιφερειακή και το πολεοδομικό συγκρότημα, θα καταλάβει πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα.

Σε αυτό προσθέστε άλλους δυο παράγοντες:

-Ο πρώτος είναι η λειτουργία επαγγελματικών και εμπορικών δραστηριοτήτων με πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα στο παράπλευρο δίκτυο του δρόμου. Και δεν είναι μόνο το Mediterranean Cosmos και το Florida, αλλά και οι άλλοι χώροι, όπως το ΚΤΕΛ Χαλκιδικής και οι αντιπροσωπείες της περιοχής, οι εγκαταστάσεις του Cedefop, της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, του Practiker, της Εγνατίας Οδού και των εκπαιδευτηρίων πάνω στον δρόμο της Θέρμης κι έρχονται κι άλλα δια της αξιοποίησης του αγροκτήματος του ΑΠΘ για την Ιατρική Σχολή, το ThessIntec και πάει λέγοντας.

-Ο δεύτερος είναι η αδυναμία αντιμετώπισης του ζητήματος των παράνομων συνδέσεων με την εθνική οδό. Οι είσοδοι και έξοδοι, που είναι ανεξέλεγκτες μετρήθηκαν σε περίπου 15 στο συγκεκριμένο τμήμα. Που σημαίνει ότι έχουμε αμέσως αμέσως 15 επικίνδυνα σημεία για ατυχήματα. Και δεν έχουν συμβεί και λίγα μέχρι σήμερα…

Το συγκεκριμένο έργο σχεδιάζεται να δημοπρατηθεί ώς το τέλος του μήνα και υπολογίζεται να προκύψει ανάδοχος μέχρι το τέλος του φετινού καλοκαιριού. Η ολοκλήρωσή του τοποθετείται στο 2025, με τον προϋπολογισμό να ανέρχεται στα 35 εκατ. ευρώ, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.

Το όφελος για τη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Χαλκιδική είναι προφανές, όπως επίσης και για την αποκατάσταση της ασφαλούς επικοινωνίας με όλους τους δήμους της ευρύτερης περιοχής Θεσσαλονίκης που εξυπηρετεί.

Στη μελέτη προβλέπεται πρωτίστως το κλείσιμο όλων των παράτυπων σημερινών εισόδων και εξόδων στη Μουδανίων. Προβλέπεται αρχικά να ανακατασκευαστεί πλήρως ο ανισόπεδος κόμβος στην έξοδο από τον Φοίνικα (Μαρίνου Αντύπα) προς την εθνική οδό ώστε αφενός να πάψει η σημερινή έξοδος και είσοδος, που δεν είναι η ασφαλέστερη δυνατή, να κλείσουν οι παράτυπες συνδέσεις και να βελτιωθεί το παράπλευρο οδικό δίκτυο, ώστε να εξυπηρετούνται οι παρόδιες εγκαταστάσεις με σοβαρό δίκτυο κι όχι με το σημερινό ανεπαρκές, φθαρμένο και επικίνδυνο.

Επίσης προβλέπεται νέα σύνδεση με το εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos, διότι ο σημερινός κόμβος για όσους πηγαίνουν προς το εμπορικό κέντρο από τη Βούλγαρη είναι ανεπαρκής, δημιουργούνται ουρές οχημάτων πάνω στην εθνική οδό και υπάρχει μεγάλη επικινδυνότητα.

Στη μελέτη προβλέπεται να κατασκευαστεί ένας νέος ανισόπεδος κόμβος πριν από αυτόν της Θέρμης, για να εξυπηρετούνται τα ιδιωτικά σχολεία που λειτουργούν στην είσοδο της Θέρμης, αλλά και την επέκτασή της τόσο στην προέκταση του δρόμου Θέρμης – Πανοράματος όσο και εκατέρωθεν της εισόδου του οικισμού από την περιοχή του Cedefop, που ήδη έχει αρχίσει να ανοικοδομείται και να κατοικείται από πολλούς πολίτες.

Ο υφιστάμενος ανισόπεδος κόμβος Θέρμης θα αναβαθμιστεί και θα διαπλατυνθεί, ενώ θα φύγουν και τα φανάρια.

Η αξία του συγκεκριμένου έργου είναι τεράστια και για την ανάπτυξη της νοτιοανατολικής πλευράς της Θεσσαλονίκης, αλλά και για τον τουρισμό της Χαλκιδικής. Σε συνδυασμό με τις δρομολογημένες παρεμβάσεις η αναπτυξιακή ώθηση λόγω της αύξησης της ελκυστικότητας της περιοχής αναμένεται να είναι μεγάλη. Είναι αναγκαίο οι υποδομές αυτές να συμπληρωθούν με την κάλυψη των βασικών ελλείψεων, ενώ πολύ σημαντικές είναι και οι παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν σε επίπεδο τοπικών οδών, ώστε να συμπληρωθεί το πλαίσιο των σύγχρονων οδικών συνδέσεων, που αφορούν στους κατοίκους, τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες των δήμων Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Πυλαίας – Χορτιάτη, Θέρμης και Θερμαϊκού.

Πηγή: voria.gr

Exit mobile version