Η ζωή είναι πολύ μικρή για να την παίρνουμε σοβαρά, ειδικά στις καθημερινές ασχολίες μας όπου σπανίως τα πράγματα είναι όντως σοβαρά. Οι εταιρείες γνωρίζουν καλά ότι ο μέσος άνθρωπος χρειάζεται απλώς «να κάνει τη δουλειά του», σε απλές καθημερινές υποχρεώσεις που συνήθως είναι υπερβολικά βαρετές. Πώς θα μπορέσουν λοιπόν να δώσουν μία νέα διάσταση σε αυτές τις ασχολίες, χωρίς να κάνουν τον πελάτη τους να βαριέται;
Η λύση βρέθηκε στην προσπάθεια που γίνεται, ειδικά με τη βοήθεια της τεχνολογίας, να εμπλουτιστούν οι καθημερινές ασχολίες με τις αρχές του παιχνιδιού. Ο όρος gamification μπορεί να σου είναι πολύ γνώριμος, αφού είναι πλέον ευρέως διαδεδομένος. Κάθε εταιρεία προσπαθεί να αλλάξει το στιλ με το οποίο προσφέρει τις υπηρεσίες της και ο στόχος είναι να δώσει έναν πιο «παιχνιδιάρικο» τόνο.
Η έννοια του gamification στην πραγματικότητα περιγράφεται από τον τρόπο με τον οποίο ένας παίκτης online casino δέχεται περισσότερα έπαθλα χωρίς να κάνει κάτι παραπάνω από το να διασκεδάζει σε ένα αγαπημένο κλασικό παιχνίδι όπως το blackjack και την ίδια στιγμή να παίρνει έπαθλα χωρίς να χρειάζεται να κάνει κάτι περισσότερο. Στην πραγματικότητα δηλαδή, επιβραβεύεται από την εταιρεία του απλώς και μόνο επειδή χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες. Τι γίνεται όμως όταν ο στόχος είναι πολύ πιο «πεζός»; Πώς μπορεί μία τράπεζα να σε επιβραβεύσει για να χρησιμοποιήσεις περισσότερο τις υπηρεσίες της; Είναι απλό: σου προσφέρει περισσότερα δώρα, όταν είσαι συνεπής στις υποχρεώσεις σου ή όσο καταναλώνεις χρησιμοποιώντας τις κάρτες της.
Το ίδιο ισχύει με μία αλυσίδα καφέ, που σου ζητάει να κάνεις χρήση της εφαρμογής της ή της ιστοσελίδας της για να παραγγείλεις το αγαπημένο σου ρόφημα και σε αντάλλαγμα σου προσφέρει πόντους επιβράβευσης για δωρεάν προϊόντα όταν πετύχεις τον στόχο. Ή είναι δυνατό μία εφαρμογή γυμναστικής να σε πείσει να σηκωθείς από τον καναπέ σου και να ξεκινήσεις για άλλη μία φορά την άσκησή σου, με έναν ψηφιακό βοηθό που σε παρακινεί να κάνεις την πρώτη, δύσκολη κίνηση και σε «συνδέει» με άλλους ερασιτέχνες αθλητές που τη δεδομένη στιγμή επίσης γυμνάζονται στην περιοχή σου.
Τα παραδείγματα είναι πολλά και μερικά από αυτά αποτελούν σπουδαία παραδείγματα πετυχημένου μάρκετινγκ. Το Samsung Nation είναι ένας τρόπος που εφηύρε η εταιρεία ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών για να διατηρήσει ζωντανή την κοινότητα των χρηστών της. Όσοι συμμετέχουν στο Samsung Nation μπορούν να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και η εταιρεία προτείνει βίντεο ή θέματα συζήτησης σχετικά με τα προϊόντα της και όχι μόνο, ενώ σε αντάλλαγμα οι πιο ενεργοί σε συμμετοχή χρήστες κερδίζουν badges που τους ανεβάζουν επίπεδο.
Τα Starbucks έτρεξαν το πρόγραμμα «My Starbuck Rewards» με το οποίο οι πελάτες τους κερδίζουν πόντους και επίπεδα αφοσίωσης, ανάλογα με τον αριθμό των αγορών που πραγματοποιούν. Φυσικά, το αντάλλαγμα είναι δωρεάν προϊόντα όταν συμπληρωθεί ένας συγκεκριμένος αριθμός πόντων. Κάτι ανάλογο –φυσικά- είναι τα δωρεάν μίλια που προσφέρουν οι αεροπορικές εταιρείες, όπως η Aegean Air. Το πρόγραμμα Miles and Bonus επιβραβεύει τις πτήσεις των επιβατών, αφού τα μίλια που καλύπτουν με κάθε ταξίδι τους μεταφέρονται στον λογαριασμό τους. Όσο περισσότερο πετάει ο πελάτης, τόσο περισσότερα μίλια συγκεντρώνει και έπειτα από έναν συγκεκριμένο αριθμό, μπορεί να τα εξαργυρώσει σε δωρεάν πτήσεις ή αγορές σε συνεργαζόμενους συνεργάτες.
Η Nike με τη σειρά της αποφάσισε ότι πρέπει να επεκτείνει την εμπειρία χρήσης για έναν αγοραστή των προϊόντων της, πέρα από τη στιγμή της πληρωμής. Το Nike + Run Club είναι ένα πρόγραμμα που δίνει στους αθλητές δρόμου, είτε ανήκουν στην ελίτ είτε είναι ερασιτέχνες, τη δυνατότητα να συνδέονται μεταξύ τους μέσω της αντίστοιχης εφαρμογής. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να καταγράφουν τις επιδόσεις τους, να βλέπουν τα στατιστικά τους, αλλά παράλληλα να γίνονται μέρος μίας μεγάλης αθλητικής κοινότητας που έχει ως στόχο τον συναγωνισμό για ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια. Η εφαρμογή χαρίζει ψηφιακά τρόπαια και μετάλλια για την επίτευξη στόχων, καθώς την ίδια στιγμή διατηρεί τη Nike στο μυαλό και στο… κινητό των χρηστών, κάτι σημαντικό όταν έρθει η ώρα της επόμενης αγοράς.
Η εταιρεία υποδημάτων Stride Rite έκανε ένα ακόμη πιο μεγάλο βήμα στην προσπάθειά της να δώσει χαρακτήρα παιχνιδιού στις πωλήσεις. Άρχισε να προσφέρει δώρα σε κάθε ζευγάρι παπούτσια που δοκίμαζε ο υποψήφιος πελάτης, αρκεί να καθόταν μπροστά σε έναν καθρέφτη και να χορέψει με αυτά! Η προσπάθεια καταγραφόταν, οι άλλοι πελάτες της εταιρείες την βαθμολογούσαν και οι πιο δημοφιλείς «παραστάσεις» του μήνα ανταμείβονταν με εκ πτωτικά κουπόνια για επόμενες αγορές.