Κ. Μάλαμα: Η ψηφιακή μετάβαση στην οικονομία στις δυσπρόσιτες περιοχές γίνεται με τρόπο άδικο

Τοποθέτηση Κυριακής Μάλαμα στη συνεδρίαση της υποεπιτροπής νησιωτικών κι ορεινών περιοχών με θέμα : «Αξιολόγηση και προτάσεις βελτίωσης των υποδομών εξυπηρέτησης των φορολογούμενων πολιτών από τη φορολογική διοίκηση στην Περιφέρεια και στις νησιωτικές και δυσπρόσιτες περιοχές». 12.1.2022.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αγαπητοί καλεσμένοι μας, το ζήτημα της πρόσβασης πολιτών και επιχειρήσεων στις φορολογικές υπηρεσίες είναι κρίσιμο για την ανάπτυξη της πραγματικής οικονομίας και για την στήριξη του κοινωνικού ιστού της Περιφέρειας, αλλά και των απομακρυσμένων περιοχών, Γίνεται βέβαια ακόμα πιο κρίσιμο στις περιπτώσεις εκείνες που οι τοπικές κοινωνίες των περιοχών αυτών έχουν στρέψει το βλέμμα τους στην τουριστική ανάπτυξη που είναι πάρα πολύ σημαντική για τη χώρα μας. Θα αναφερθώ σε ένα παράδειγμα και στην πορεία βέβαια και σε άλλα παραδείγματα, σε ότι αφορά την Περιφέρεια μου τη Χαλκιδική. Θα πρέπει να υπογραμμιστούν μια σειρά από πολύ σοβαρά προβλήματα, αυτό ισχύει και για όλες τις Περιφέρειες της χώρας πιστεύω που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στη σχέση ανάμεσα στην φορολογική διοίκηση και στην πραγματική οικονομία.

Το πρώτο πρόβλημα είναι η τεράστια ανεπάρκεια προσωπικού στις δύο εφορίες του Νομού, οι οποίες ούτως η άλλως βρίσκονται πολύ μακριά από προορισμούς που είναι πολύ δημοφιλείς το καλοκαίρι, αλλά και σε εξαιρετικά δυσπρόσιτες περιοχές το χειμώνα. Για να κάνει κάποιος λοιπόν έναρξη, για παράδειγμα, μια επιχείρηση στη Συκιά, θα πρέπει να απευθυνθεί στην εφορία του Πολυγύρου, η οποία απέχει 100 χιλιόμετρα. Την ίδια στιγμή ένας πολίτης που θέλει να διεκπεραιώσει μία διοικητική εκκρεμότητα με την εφορία θα πρέπει να υποβληθεί σε διαρκή πήγαινε-έλα. Γίνεται μια προσπάθεια βέβαια να περάσουμε στην ηλεκτρονική σχέση με την εφορία, όμως και εδώ υπάρχουν τεράστια προβλήματα. Το βασικό πρόβλημα είναι ότι ο πολίτης είναι αδύνατον να συνεννοηθεί απευθείας ηλεκτρονικά με την εφορία για δεκάδες ζητήματα και έτσι αναγκαστικά απευθύνεται σε κάποιο φοροτεχνικό γραφείο και όλοι γνωρίζουμε ότι τα φοροτεχνικά γραφεία έχουν μεταβληθεί, από την κυβέρνηση βέβαια, σε άτυπα ΚΕΠ και αυτό δημιουργεί τεράστια προβλήματα και στους πολίτες, αλλά και στους φοροτεχνικούς, οι οποίοι τα τελευταία δύο χρόνια είναι κυριολεκτικά απελπισμένοι από τον όγκο εργασίας που επωμίζονται όλο αυτό τον καιρό.

Με λίγα λόγια, η μετάβαση στην ηλεκτρονική φορολογική διοίκηση είναι πάρα πολύ αργή. Ακόμα βέβαια δεν είναι και υπερβολή να πούμε ότι στο θέμα της εξυπηρέτησης του πολίτη η εφορία είναι τρομερά δυσλειτουργική, στα όρια μάλιστα που να αποτελεί και τροχοπέδη στην ανάπτυξη. Μιλάμε πάντοτε για τον εκάστοτε τόπο έτσι. Τα παραδείγματα ισχύουν σχεδόν για όλες τις περιφέρειες της χώρας μας. Την ίδια στιγμή βέβαια και θα πρέπει να ειπωθεί και αυτό, διότι είναι η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, η κυβέρνηση έχει αποτύχει παταγωδώς και στο ζήτημα της ηλεκτρονικής τραπεζικής. Εδώ και δύο χρόνια κλείνουν υποκαταστήματα τραπεζών και καταργούνται σωρηδόν τα γνωστά μας ΑΤΜ. Το αποτέλεσμα είναι κάτοικοι ολόκληρων χωριών να πρέπει να διανύσουν 30 – 40 χιλιόμετρα για να βγάλουν 20 και 30 ευρώ αντίστοιχα, ενώ για τους επαγγελματίες του τουρισμού η σημερινή κατάσταση είναι αφόρητη, γιατί κάθε πρωί εξαναγκάζονται να διανύουν ακόμα και 100 χιλιόμετρα για να καταθέσουν τους τζίρους τους στην τράπεζα με ότι αυτό συνεπάγεται βέβαια και στο θέμα της λειτουργίας της οικονομίας μας.

Επίσης πρέπει να πούμε ότι η κυβέρνηση άφησε κυριολεκτικά αχαλίνωτες τις τράπεζες και σήμερα ένας πολίτης αν θέλει να κάνει μία ανάληψη 20 ευρώ μετρητά από ένα οποιοδήποτε ΑΤΜ πληρώνει 2.5 ευρώ χρέωση διατραπεζικές συναλλαγής. Αν θέλει να το αποφύγει αυτό, θα πρέπει πάλι να διανύσει 50, 40, 100 χιλιόμετρα για να φτάσει στο κοντινότερο ΑΤΜ της τράπεζας του. Συνεπώς η μετάβαση στην ψηφιακή οικονομία, είτε αυτή αφορά την ηλεκτρονική φορολογική διοίκηση, είτε αυτή αφορά την ηλεκτρονική τραπεζική έχει δημιουργηθεί με έναν τέτοιο τρόπο ώστε να είναι γεμάτη παγίδες για τον πολίτη, αλλά και για τις επιχειρήσεις. Δυστυχώς η ηλεκτρονική εφορία είναι απούσα κυριολεκτικά από την καθημερινότητα του πολίτη, αλλά παρούσα όμως στο να δυσχεραίνει τη ζωή του επαγγελματία. Μιας που είναι εδώ και ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι η λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής είναι εξαιρετικά προβληματική σε σχέση με τον έλεγχο ορισμένων πολύ μεγάλων επιχειρήσεων στη Χαλκιδική, οι οποίες συστηματικά δεν ελέγχονται, ενώ θα έπρεπε να εντάσσονται στα σχετικά κριτήρια προτεραιότητας αφού δημοσιεύουν αρνητικούς ισολογισμούς και ζημιές για συνεχόμενα έτη. Άρα λοιπόν το μοντέλο θα πρέπει να αλλάξει από τη βάση του και η ηλεκτρονική φορολογική διοίκηση να γίνει πιο φιλική και εύχρηστη για την πραγματική οικονομία και τον πολίτη και πιο πολύ αποτελεσματική στον έλεγχο των μεγάλων οικονομικών παιχτών που έχουν τη δυνατότητα να διαβρώνουν τη φορολογική βάση μετακινώντας κεφάλαια από τη χώρα μας σε τρίτους προορισμούς.

Βέβαια δεν είναι το θέμα μας σήμερα για να το συζητήσουμε, αλλά επιτρέψτε μου έτσι, να βάλω ένα παράδειγμα σε περίπτωση που θέλετε ενδεχομένως να εντρυφήσετε και στο ζήτημα αυτό του ελέγχου που σας καταγγέλλω, καταθέτω στα πρακτικά και αν θέλετε θα σας τις δώσω και μετά, τις σχετικές κοινοβουλευτικές ερωτήσεις που έχουμε καταθέσει για τη συγκεκριμένη περίπτωση μεγάλης εταιρείας με έδρα τον Καναδά και τη Χαλκιδική, να το δείτε για τη διευκόλυνσή σας, που έχουμε καταθέσει στο Υπουργείο Οικονομικών με θέμα, γιατί δεν έχει ελεγχθεί φορολογικά η Ελληνικός Χρυσός την ώρα που ομολογεί συσσωρευμένες ζημίες μισού δισεκατομμυρίου ευρώ. Σας ευχαριστώ.

Exit mobile version