Eιδική αναφορά για αρχαία που βρέθηκαν κατά τη διάρκεια των εργασιών για την κατασκευή του Μετρό τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη είχε κάνει ο Ευρωπαϊκός οργανισμός για τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς Europa Nostra σε αφιέρωμα του το 2013!
Στο τρισέλιδο αφιέρωμα του ο οργανισμός αναφέρει χαρακτηριστικά πως “στην Ελλάδα την στιγμή που βάζεις ένα φτυάρι στο χώμα, οπουδήποτε στην χώρα, είναι πιθανό να πετύχεις έναν αρχαίο θησαυρό ή μια αρχαία θρυλική πόλη. Μπορεί λοιπόν κάποιος να φανταστεί πως να κατασκευάσεις ένα υπόγειο τούνελ έχει μια τάση να οδηγεί σε μία ή δυο αρχαιολογικές εκπλήξεις”.
Για τις εργασίες στη Θεσσαλονίκη το άρθρο αναφέρει πως οι ανασκαφές είναι συνεχιζόμενες και νέα ευρήματα έρχονται στο φως σχεδόν σε καθημερινή βάση. “Σχεδόν κάθε μέρα οι εφημερίδες αναφέρουν τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις, ενώ ταυτόχρονα δοκιμάζεται ο ενθουσιασμός των εταιρειών για την αρχαιολογία με το κοινό δημόσια να υποστηρίζει την προστασία της πολιτιστικής του κληρονομιάς”.
Ειδικότερα το άρθρο δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στις εργασίες της Θεσσαλονίκης, δίνει σύντομα ιστορικά στοιχεία της πόλης, επισημαίνει την έλλειψη μέσων μαζικής αναφοράς και αναφέρει την αναγκαιότητα κατασκευής του Μετρό αναφέροντας πως οι εργασίες συνάντησαν απίστευτες καθυστερήσεις εξαιτίας αρχαιολογικών θησαυρών που ξεπερνούσαν κάθε προσδοκία.
“Οι αναγκαίες επιστημονικές ανασκαφές πριν την κατασκευή έπιασαν το αρχαιολογικό τζακπότ με συνολικά 50.000 αρχαία νομίσματα και 40.000 κινητά αντικείμενα όπως πήλινα σκεύη, λάμπες λαδιού, γυάλινα φιαλίδια, κοσμήματα και νεκρικά δώρα” επισημαίνεται ενώ δίνονται και λεπτομέρειες για τις αρχαιολογικές ανακαλύψεις στο σταθμό Βενιζέλου.
Η αρχιτέκτονας και αντιπρόεδρος του επιστημονικού συμβουλίου του Europa Nostra καθηγήτρια Ιωάννα Στερίωτου έχει παρακολουθεί τις ανασκαφές που πραγματοποιούνται εδώ και χρόνια. Μιλώντας για τα ευρήματα ανεκτίμητης αξίας που βρέθηκαν κατά τη διάρκεια της ανασκαφής δηλώνει: “Στο σταθμό της Βενιζέλο ήταν σαν να μπαίναμε σε μια αρχαία αγορά Ρωμαϊκών και Βυζαντινών χρόνων με πολλά μαγαζιά και εργαστήρια να επιδεικνύουν τη δουλεία τους. Βρέθηκαν πολλά αντικείμενα και κοσμήματα όπως και υψηλά επίπεδα υδραργύρου τα οποία χρησιμοποιούσαν μεταλλουργοί της εποχής για την παραγωγή πολύτιμων μετάλλων που προκάλεσαν επιπλέον καθυστερήσεις.”
Για το σταθμό της Βενιζέλου το άρθρο αναφέρει πως ακόμα κανείς δεν γνωρίζει πώς τα ευρήματα θα αποδοθούν στο κοινό, θέμα που παραμένει στο επίκεντρο μιας δύσκολης και συνεχιζόμενης συζήτησης. “Ορισμένες αρχές θέλουν την μεταφορά των αρχαιοτήτων την ώρα που άλλες θεωρούν ότι οι ανακαλύψεις θα πρέπει να παραμείνουν στη θέση τους” επισημαίνεται ενώ προκύπτει και το ερώτημα εάν ο σταθμός θα μεταμορφωθεί τελικά σε μουσείο γεγονός που θα σημάνει και την ανάδειξη της αρχαίας πόλης σαν μια ζωντανή μνήμη του μοντέρνου κόσμου.
“Οι ανασκαφές θεωρούνται ως η βασική αιτία των καθυστερήσεων με την αλήθεια να είναι πως υπάρχουν και πολλοί άλλοι λόγοι αλλά για μερικούς είναι βολικό να ρίχνουν το βάρος στους αρχαιολόγους” συνεχίζει η κα. Στεριώτη για να καταλήξει τονίζοντας πως “οι ανασκαφές αποδεικνύουν την συνέχεια της πόλης για 23 αιώνες, μιας θαυμάσιας, ιστορικής πόλης που έχει διατηρήσει τον ιστορικό της χαρακτήρα για ένα εντυπωσιακό χρονικό διάστημα. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι το όνειρο κάθε αρχαιολόγου και ταυτόχρονα ο εφιάλτης του οικοδόμου. Παρόλ’ αυτά τον σημερινό δρόμο δεν το διάλεξαν οι αρχαιολόγοι. Οι οικοδόμοι τον διάλεξαν.”
Πηγή: parallaximag.gr