Για όλες τις περιπτώσεις διεξάγονται δημόσιοι ή διεθνείς διαγωνισμοί
Σύμφωνα με δηλώσεις της κ. Μενδώνη, η αναβάθμιση αυτή έγκειται στην έκδοση δίγλωσσων φυλλαδίων και καταλόγων, στην τοποθέτηση μεγάλων ενημερωτικών πινακίδων και πινακίδων σήμανσης, καθώς και στην εγκατάσταση φυλακίων, τουαλετών, WC για ΑμεΑ και αυτόματων μηχανών νερών/αναψυκτικού, όπου αυτό είναι αναγκαίο.
Μέχρι το τέλος Ιουλίου θα έχουν παραδοθεί τα ενημερωτικά φυλλάδια σε 20 μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Οι συγκεκριμένοι χώροι θα είναι οι πρώτοι που θα ανέβουν στην κατηγορία Α1, η οποία μέχρι σήμερα δεν χαρακτήριζε κανένα ελληνικό μουσείο ή αρχαιολογικό τόπο, ούτε καν την Ακρόπολη.
Ο αριθμός των φυλλαδίων που θα εκδοθούν ποικίλει ανάλογα με την επισκεψιμότητα του κάθε χώρου, με τα σκήπτρα να κρατά φυσικά ο Ιερός Βράχος της Ακρόπολης, για τον οποίον έχουν ήδη εκδοθεί περί τα 800.000 φυλλάδια.
Για όλες τις περιπτώσεις διεξάγονται δημόσιοι ή διεθνείς διαγωνισμοί, γεγονός που σημαίνει ότι συχνά υπάρχουν καθυστερήσεις. Για παράδειγμα, το θέμα της τοποθέτησης αυτόματων πωλητών νερού/αναψυκτικού σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία δεν έχει προχωρήσει καθόλου γιατί παρά τους δύο δημόσιους ανοικτούς πλειοδοτικούς διαγωνισμούς που έχουν κηρυχθεί, καμία εταιρία δεν έδειξε ενδιαφέρον. Ωστόσο, οι προσπάθειες γι’ αυτό το θέμα -όπως και για τα υπόλοιπα- συνεχίζονται με όλες τις νόμιμες διαδικασίες.
Η κ. Μενδώνη τόνισε, επίσης, την εξαιρετική συνεργασία που είχε το υπουργείο με τον Φάρο Τυφλών ως προς την έκδοση εντύπων στο σύστημα Μπράιγ, με τα οποία θα εφοδιαστούν 110 τόποι αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.
Επίσης, σε συνεργασία με τον ΕΟΤ, οι 20 αναβαθμισμένοι χώροι θα ενσωματωθούν στο πρόγραμμα ψηφιακής σύγκλισης του Εθνικού Οργανισμού Τουρισμού. Αυτό σημαίνει ότι οι επισκέπτες τους θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε ψηφιακές ξεναγήσεις μέσω των κινητών τηλεφώνων νέας γενιάς.
Μεταξύ των 20 περιοχών που αναβαθμίζονται άμεσα είναι αρχαιολογικοί τόποι και μουσεία με μεγάλη προσέλευση επισκεπτών, όπως η Ακρόπολη και τα υπόλοιπα μνημεία του ενιαίου χώρου της, η Κνωσός, η Ολυμπία και το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, αλλά και μουσεία που δεν έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα, όπως το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας.
Νέες τιμές εισιτηρίων
Αλλαγές θα υπάρξουν και στις τιμές των εισιτηρίων, καθώς στόχος του υπουργείου είναι να καθιερωθεί η λογική του ενιαίου ημερήσιου ή εβδομαδιαίου εισιτηρίου. Γι’ αυτόν τον λόγο εξάλλου το τελευταίο διάστημα στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) έρχονται αιτήματα που αφορούν τον επαναπροσδιορισμό εισιτηρίων σε πολλούς αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα. Συνήθως οι γνωμοδοτήσεις καταλήγουν στον καθορισμό ενιαίου εισιτηρίου, με το οποίο μπορεί κανείς να επισκεφτεί περισσότερα μνημεία -με λιγότερα χρήματα- από ό,τι μέχρι σήμερα.
Για παράδειγμα, με χθεσινή γνωμοδότηση του ΚΑΣ, ορίστηκε για τα μυκηναϊκά μνημεία της Αργολίδας ενιαίο εισιτήριο 10 ευρώ και 5 ευρώ (μειωμένο). Μέχρι σήμερα ο επισκέπτης πλήρωνε για να επισκεφτεί τους δύο αρχαιολογικούς χώρους των Μυκηνών και της Τίρυνθας συνολικά 8 ή 4 ευρώ (ολόκληρο ή μειωμένο εισιτήριο αντίστοιχα). Με τη νέα τιμή, όμως, οι τουρίστες θα μπορούν να μεταβαίνουν όχι μόνο στους παραπάνω χώρους, αλλά και σε δύο επιπλέον: στη Μιδέα και στο μυκηναϊκό νεκροταφείο των Δενδρών.
«Το αργότερο μέχρι τον Σεπτέμβριο θα έχουν περάσει από το Συμβούλιο όλες οι προσαρμογές των νέων τιμών» δήλωσε η κ. Μενδώνη, η οποία μας πληροφόρησε και για το θέμα των αυτόματων εισιτηρίων. «Ελπίζουμε μέχρι του χρόνου να έχουμε τους πρώτους 30 αρχαιολογικούς χώρους, με αυτόματους πωλητές» τόνισε.
Το παράδειγμα της Σπιναλόγκας
Οι αρχαιολογικοί χώροι μπορεί να αναβαθμιστούν και με άλλους τρόπους, όπως είναι οι χορηγίες από τοπικούς φορείς. Τέτοιο είναι και το παράδειγμα της Σπιναλόγκας, όπου τοπικοί παράγοντες συμφώνησαν να συμβάλλουν οικονομικά ώστε ο αρχαιολογικός χώρος του νησιού να αναβαθμιστεί με όλες τις υπηρεσίες που απαιτούνται, ώστε να ανέβει στην ανώτερη κατηγορία και να προστεθεί στον κατάλογο των 20. Είναι εξάλλου γνωστό ότι η βελτίωση των παροχών και η αύξηση της επισκεψιμότητας είναι προς όφελος κάθε τόπου.
ΠΗΓΗ: www.tovima.gr