Ο Amon Tobin είναι απο τους λίγους καλλιτέχνες που παρακολουθώ από τα πρώτα του βήματα. Ένας μουσικός που έχει παρουσιάσει αρκετά ενδιαφέρουσες δουλειές τα τελευταία 15 χρόνια. Ξεκινώντας απο την πρώτη του κιόλας δουλειά ως Cujo με τίτλο “Adventures in Foam” που ήταν και η αιτία για να προσεγγίσει καλλιτέχνες όπως ο Funky Porcini και ο DJ Food, έφτασε το 2006 να γίνει μέλος της ταχύτατα αυξανόμενης οικογένειάς της πολύ γνωστής δισκογραφικής εταιρίας “Ninja Tune“. Τα ταλέντα τελικά αναγνωρίζονται.
Συγκεκριμένα, για τον Amon Adonai Santos de Araujo Tobin, δεν θα κάνω μια ξερή παρουσίαση στον τελευταίο του δίσκο (έτσι κι αλλιώς η στήλη δεν ασχολείται με αυτό το θέμα), αλλά θα δούμε εις βάθος τις τεχνικές, τα μηχανήματα, τα μικρόφωνα, αλλά και μια μικρή παρουσίαση του τελευταίου του δίσκου με το όνομα ISAΜ μαζί με αποσπάσματα συνέντευξης του.
Έχω την εντύπωση ότι αρκετοί μουσικοί έχουν εμπνευστεί απο προηγούμενες δουλειές του και μπορώ μέχρι ένα σημείο να το αναγνωρίσω ακόμα και σε νέους καλλιτέχνες. Προσωπικά, τα πρώτα ακούσματα από δίσκους του Tobin όπως τα Supermodified, Permutation και Out from Out Where ήταν αρκετά για να ξεκινήσω τα πρώτα μου βήματα στην δημιουργία ηλεκτρονικής μουσικής, στο sampling αλλά και το sound design. Βέβαια αυτό που μου έκανε εντύπωση, εκτός απο την έξυπνη χρήση μικρών ήχων (samples) και τις γρήγορες εναλλαγές τους ήταν η άψογη χρήση και τοποθέτηση μπάσων ήχων.
ISAM (2011)
Είναι αρκετά σημαντικό νέο στην κοινότητα των φίλων της ηλεκτρονικής μουσικής το οτι έχει βγει νέος δίσκος Amon Tobin! Φρέσκια κυκλοφορία με το που μιλάμε και αυτή την φορά έχουμε εκτός απο εκπληκτική ψηφιακή ηχητική χειραγώγηση, μια παρουσίαση που περιλαμβάνει φωτογραφία και γλυπτική!
Ο δίσκος με τίτλο ISAΜ, κυκλοφόρησε πριν λίγο καιρό και είναι ένα γλυκό στα αυτιά των μουσικών — με πολύ ambient στοιχείο αλλά και έντονη την αίσθηση της ηχογλυπτικής. Αυτή την φορά ο Tobin έχει έναν σύμμαχο για τις νέες του δημιουργίες. Το όνομα του είναι Haken Contrinuum Fingerboard και όπως θα καταλάβουμε, έχει βοηθήσει στον Tobin να προχωρίσει ένα βήμα παραπάνω, με τις ηχητικά ανώμαλες ιδέες που κολυμπάνε σε μια πολύχρωμη πισίνα απο samples, θόρυβο, cinematic στοιχεία και πρωτόγονους χορευτικούς ρυθμούς.
Στον νέο του δίσκο, χρησιμοποιεί κατά κόρον ήχους που έχει ηχογραφήσει ο ίδιος και όχι παραποιημένους ήχους και samples απο βινύλια, όπως έκανε σε προηγούμενους δίσκους του. Είναι μια δουλειά δηλαδή κατασκευασμένη “από την αρχή”. Μερικοί βέβαια θα βρούνε “κάπως” τους stretching πειραματισμούς του και τις ηχητικές μεταλλάξεις του. Άλλα όλα αυτά είναι απλώς το αλατοπίπερο σε μια πετυχημένη συνταγή από το ιδιαίτερο μυαλό του Tobin. Έτσι κι αλλιώς, άσχετα αν ακούγεται ότι ο δίσκος μέχρι ένα σημείο είναι επανάληψη των προηγούμενων, μπορώ να σας θυμίσω πως… ένα καλό φαγητό εξαρτάται από μια συνταγή και έναν ταλαντούχο μάγειρα. Νομίζω πως στην συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε και καλή συνταγή αλλά και ιδιαίτερο μάγειρα.
Παρακάτω μπορείτε να ακούσετε σε mix όλο τον δίσκο, παρακολουθώντας κατατοπιστικά σχόλια. Στην τελική αν σας αρέσει η δουλειά του, μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του και να αγοράσετε τον δίσκο του.
‘ISAM’ – Full album with track-by-track commentary from Amon Tobin by Amon Tobin
Εκτός όμως απο την μουσική, ο Tobin ασχολήθηκε παράλληλα με την multimedia μεριά του δίσκου. Η καλλιτέχνις Tessa Farmer του οίκου Saatchi Collection συνεργάστηκε με τον Tobin για να παρουσιάσουν από τις 26 Μαΐου μέχρι και τις 3 Ιουνίου ένα έργο με θέμα μια σειρά από οργανικά νεκρά έντομα και άλλα πλάσματα, σε ένα installation με μουσική υπόκρουση του Amon Tobin στο Crypt Galery του Λονδίνου.
Θα μας παρουσιάσει επίσης, στις 1 Ιουνίου, ένα οπτικοακουστικό event για το MUTEK του Μόντρεαλ. Η ίδια παρουσίαση θα γίνει επίσης στο Βερολίνο, στις Βρυξέλλες και στο Roundhouse του Λονδίνου. Τέλος στην ιστοσελίδα του καλλιτέχνη θα βρείτε για να παρακολουθήσετε σε full screen κάποιες εκπληκτικές φωτογραφίες.
Όλα αυτά και περισσότερα νέα θα βρείτε στην ιστοσελίδα του δίσκου.
Making of
Όσο για τους περίεργους που διψάνε να μάθουν και να δουν το πως δουλεύει ο κάθε καλλιτέχνης, σας βρήκα δυο βίντεο που δείχνουν τον εξοπλισμό του Tobin, τα πλήκτρα του αλλά και μερικές μικρές ηχογραφήσεις που έχει κάνει μέσα στο studio.
Επίσης για όσους έχουν αναρωτηθεί τι monitors (ηχεία) χρησιμοποιεί ο Amon Tobin, σας πληροφορώ πως είναι τα Klein + Hummel O 500C Active Monitor. Ηχεία υψηλής ευκρίνειας, τριών δρόμων, με τσουχτερή τιμή, κατάλληλα για μίξη αλλά και mastering.
Συνέντευξη απο το μουσικό περιοδικό EQ απο τον Richard Thomas
(Geek Stuff)
Ερώτηση: Οι εξωτερικές ηχογραφήσεις (field recordings) είναι ο ακρογωνιαίος λίθος αυτού του album. Τι είδους μικρόφωνα χρησιμοποιήσατε για τις ηχογραφήσεις;
Amon Tobin: Χρησιμοποίησα το μικρόφωνο Earthworks M50 High Definition. Το επέλεξα επειδή είναι ένα μικρόφωνο υψηλής πιστότητας, που θα μπορούσα να το χρησιμοποιώ σε εξωτερικές ηχογραφήσεις και να το μετακινώ συνεχώς, χωρίς να φοβάμαι την δημιουργία κραδασμών απο την κάψα του μικροφώνου. Επίσης γιατί μπορούσα να ηχογραφήσω χαμηλούς και δυνατούς ήχους με την ίδια ευκρίνεια, χωρίς να έχω ηχητικούς χρωματισμούς. Τα μικρόφωνα αυτά φημίζονται για την ιδιότητα τους να μην χρωματίζουν τον ήχο και να σου προσφέρουν ένα ρεαλιστικότατο σήμα. Αυτό το ουδέτερο σήμα ήθελα για τις ηχογραφήσεις μου.
Ε: Γιατί χρησιμοποίησες τον Nagra IV-S recorder αντί για κάποιο DAT recorder μικρότερο και πιό ελαφρύ ;
AT: Δεν είμαι πιουρίστας, ώστε να θέλω να ηχογραφώ τα πάντα σε μαγνητική ταινία, αλλά στην προκειμένη περίπτωση ήθελα να μπορώ να ηχογραφώ σε υψηλή πιστότητα και να μπορώ να χαμηλώνω οκτάβες τον ήχο μου. Όταν γίνεται το ίδιο ακόμα και σε υψηλής ευκρίνειας ψηφιακές ηχογραφήσεις, μπορούμε να ακούσουμε τα ηχητικά κενά στον ήχο και αυτό ήταν κάτι που δεν το ήθελα. Ένας ακόμα λόγος που επέλεξα το Nagra είναι λόγω των πολύ καλών ενσωματωμένων presets.
E: Οι ήχοι σου ακούγονται απίστευτα διαυγείς. Ποιόν A/D converter έχεις επιλέξει;
ΑΤ: Χρησιμοποίησα τον Apogee Rosetta 800. Ήταν μια μεγάλη απόφαση που έπρεπε να πάρω εκείνο τον καιρό, γιατί δεν είχα ασχοληθεί ξανά με αναλογικό ήχο και μετατροπείς σήματος.
E: Προγραμματίζεις μόνος σου τα κρουστά σε MIDI ;
AT: Βεβαίως! Όλα τα κρουστά στους δίσκους μου είναι επεξεργασμένα από εμένα, χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα Kontakt της Native Instruments και ο προγραμματισμός γίνεται με το MIDI. Δεν έχω χρησιμοποιήσει κάποιο drum machine ή κάποιο synth για τα κρουστά, αλλά έχω χρησιμοποιήσει αρκετούς εξωτερικούς επεξεργαστές. Από την μία είναι ο Chandler TG-1 Compressor που μου αρέσει πολύ και απο την άλλη ο API 2500 που έχω χρησιμοποιήσει αρκετές φορές για τα κρουστά μου. Επίσης με τον καιρό έμαθα να χρησιμοποιώ και να μου αρέσει ο Manley Massive Passive EQ. Η μεγαλύτερη απόφαση που έχω πάρει αυτά τα χρόνια ήταν το να ξεφορτωθώ την κονσόλα της Mackie – D8B και αντί για αυτή να χρησιμοποιήσω τον μείκτη του DAW μου. Έμαθα να χρησιμοποιώ τα EQ και τα εφε του DAW μου… Τι στο διάολο έκανα τόσο καιρό με μια εξωτερική κονσόλα;
Κλείνοντας το άρθρο, θα εκδηλώσω για μία ακόμα φορά τον ενθουσιασμό μου για τον Amon Tobin και είμαι σίγουρος πως στα χρόνια που θα ακολουθήσουν θα μας δώσει ακόμα πιο πειραματικές και έξυπνα δομημένες δουλειές. Για όσους λάτρεψαν την νέα του δουλειά, θέλω να τους παροτρύνω να αποκτήσουν και την συσκευασία του δίσκου, που περιέχει φωτογραφίες και extra υλικό για να ευχαριστηθούν εκτός απο τα αυτιά και τα μάτια τους. Παρόμοιες ολοκληρωμένες δουλείες τις υποστηρίζω και θα τις υποστηρίζω, εφόσον προσωπικά αντιλαμβάνομαι και έχω μάθει το πόσο δύσκολη είναι η ολοκλήρωσή τους.