Η καρδιά της αγοράς τις τελευταίες ημέρες χτυπά σε ρυθμούς προσφορών, την ώρα, μάλιστα, που επίκειται να ξεκινήσει το δεκαήμερο, ή οι ημέρες Black Friday, που τα τελευταία χρόνια έχουν εξελιχθεί σε …έθιμο. Τι και αν η ξενόφερτη Black Friday, (Παρασκευή 29 Νοεμβρίου) αφορά, υπό κανονικές συνθήκες, μια και μόνον ημέρα, πραγματικά γενναίων προσφορών, στην αγορά της Θεσσαλονίκης, η μεγάλη εκπτωτική ημέρα έχει ξεχειλώσει σε ημέρες, εβδομάδα ή και δεκαήμερο, ενώ φέτος οι προσφορές που αγγίζουν το 50% ξεκίνησαν από την προηγούμενη Παρασκευή θέλοντας να βάλουν στο κλίμα τους καταναλωτές.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που σουλατσάρουν στην Τσιμισκή, κοιτώντας τις βιτρίνες, ή που ψωνίζουν ό,τι τους είναι απολύτως απαραίτητο, ή τους φαίνεται οικονομικό, ωστόσο όπως λένε οι έμποροι το υποτονικό κλίμα συνεχίζεται και δεν εκτιμούν πως θα υπάρξει εκτόνωση παρά τις προσπάθειες από πλευράς τους να τονώσουν το καταναλωτικό ενδιαφέρον. Την ίδια ώρα και τα ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν σε …στενό μαρκάρισμα τους εν δυνάμει αγοραστές αποστέλλοντας μηνύματα για τις προσφορές, σε συγκεκριμένα είδη, αλλά και για τις προκρατήσεις που μπορούν να κάνουν ενόψει της Black Friday. Και στη μέση της εμπορικής προσπάθειας για ενίσχυση του τζίρου, οι καταναλωτές που περισσότερο σκέφτονται τις υποχρεώσεις οι οποίες τρέχουν και λιγότερο τις ανάγκες τους για ψώνια.
«Το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών προορίζεται κυρίως για την πληρωμή των αυξημένων ενοικίων, των μηνιαίων υποχρεώσεων αλλά και στα σούπερ μάρκετ με αποτέλεσμα να εκμηδενίζεται η δυνατότητα για άλλες αγορές. Την ίδια στιγμή, η ακρίβεια έχει επηρεάσει την ψυχολογία των καταναλωτών και έχει μεταβάλλει ριζικά τις αγοραστικές τους συνήθειες» αναφέρουν έμποροι της Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, όπως εκτιμούν οι ίδιοι, εκπτωτικά γεγονότα όπως είναι αυτό της Black Friday δεν θα μείνουν ανεκμετάλλευτα, καθώς θα προσφέρουν στους καταναλωτές την ευκαιρία να «κυνηγήσουν» τις προσφορές σε προϊόντα που τους ενδιαφέρουν, αρκεί ωστόσο το κυνήγι να… διαρκέσει μια ημέρα και όχι ημέρες. Όσο, δε για τις εν εξελίξει προσφορές επισημαίνουν πως «η αγορά της Θεσσαλονίκης τα τελευταία χρόνια ζει σε αυτούς τους ρυθμούς, που δυστυχώς κάθε άλλο παρά κινητοποιούν τους καταναλωτές. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι καταναλωτές παραμένουν απαθείς, όχι γιατί δεν θέλουν να ψωνίσουν, αλλά γιατί δεν μπορούν».
Πόσοι θα ψωνίσουν τη Black Friday
Ένας στους δύο σκοπεύει να προβεί σε αγορές εκμεταλλευόμενος τις εκπτώσεις των Black Friday και Cyber Monday σύμφωνα με την έρευνα της ΕΥ, Future Consumer Index Ελλάδα 2024. Σύμφωνα με την έρευνα η διάθεση για αγορές συνδέεται με εισοδηματικά κριτήρια και την τιμή των προϊόντων, καθώς το 62% όσων αποδίδουν πρωταρχική σημασία στην τιμή και την προσιτότητα των προϊόντων (Affordability First) δηλώνουν ότι δεν σκοπεύουν να αγοράσουν κάτι. Πιο πρόθυμοι εμφανίζονται οι νέοι ηλικίας 18-29 ετών (65%) – και ειδικότερα οι φοιτητές (69%) – και δευτερευόντως η ηλικιακή ομάδα 40-49 (54%). Καθοριστική φαίνεται να είναι και η παρουσία παιδιών στην οικογένεια, με τα ποσοστά όσων σκοπεύουν να κάνουν αγορές να είναι υψηλότερα μεταξύ όσων έχουν ανήλικα παιδιά (60%).
Την ίδια ώρα, πάντως, οι ενδείξεις ζήτησης της προηγούμενης περιόδου είναι αποθαρρυντικές. To λιανεμπόριο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Αύγουστο, παρουσίασε πτώση σε τζίρο (-1,8%) αλλά ακόμα μεγαλύτερη σε όγκο (-5,2%). Τη γενική εικόνα έσωσαν τα σούπερ μάρκετ, καθώς η πτώση σε όγκο πωλήσεων ήταν σημαντική στα καταστήματα ένδυσης-υπόδησης, παρότι ο Αύγουστος εμπεριέχει τις θερινές εκπτώσεις.
Συμβουλές για έξυπνες και ασφαλείς αγορές
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας επισημαίνουν ότι στόχος όλων των καταναλωτών δεν θα πρέπει να είναι μόνο οι οικονομικά συμφέρουσες, αλλά ταυτόχρονα οι έξυπνες και ασφαλείς αγορές. Στο πλαίσιο αυτό, συμβουλεύουν τους καταναλωτές τα παρακάτω:
Προσέχουμε τη διαθεσιμότητα των προϊόντων. Πίσω από μία πολύ χαμηλή τιμή κάποιες φορές κρύβεται ένας αρκετά μεγάλος χρόνος αναμονής για την παράδοση, που μπορεί να μην ικανοποιεί πάντοτε τις άμεσες ανάγκες μας.
Ενίοτε, οι εκπτώσεις είναι πλασματικές και να μας ξεγελούν. Εντοπίζουμε και συμβουλευόμαστε εργαλεία που είναι διαθέσιμα online και μας δείχνουν σε βάθος χρόνου την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων που μας ενδιαφέρουν. Επίσης, σημειώνουμε τις τιμές των προϊόντων πριν και μετά την εφαρμογή τυχόν εκπτώσεων, ώστε να μπορούμε εύκολα να τις συγκρίνουμε εκ των υστέρων και να γνωρίζουμε έτσι εάν πράγματι υφίσταται και ποιο είναι το αληθινό οικονομικό μας όφελος.
Προτιμούμε τη διεκπεραίωση της πληρωμής με αντικαταβολή ή ηλεκτρονικά μέσα, που μας δίνουν την εκ των υστέρων δυνατότητα αμφισβήτησης μιας ηλεκτρονικής συναλλαγής, εάν προκύψει προβληματική. Αποφεύγουμε την ολοσχερή εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους, εκτός εάν εμπιστευόμαστε απόλυτα το κύρος και την εμπορική φήμη του πωλητή.
Όταν αγοράζουμε εξ αποστάσεως, βεβαιωνόμαστε ότι στην ιστοσελίδα του εμπόρου αναγράφονται όλα τα κατά νόμο στοιχεία ταυτότητας (π.χ. η εμπορική επωνυμία του) και επικοινωνίας (πλήρης ταχυδρομική διεύθυνση εγκατάστασης). Για ακόμα μεγαλύτερη εξασφάλιση, αναζητούμε εάν παρέχονται επιπλέον ταυτοποιητικά στοιχεία, όπως αριθμός καταχώρησης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο και ΑΦΜ.
Στην τελική τιμή αγοράς των προϊόντων συνυπολογίζουμε τυχόν έμμεσα έξοδα (π.χ. κόστος αντικαταβολής, μεταφοράς, ασφάλισης, κ.λπ.), ώστε να έχουμε πλήρη εικόνα της πραγματικής οικονομικής μας επιβάρυνσης.
Υποβάλλουμε το συντομότερο μετά την παραλαβή ενός προϊόντος και, πάντως, εντός της νόμιμης προθεσμίας των τριών ημερών προς την ταχυδρομική επιχείρηση που πραγματοποίησε την επίδοση, τις επιφυλάξεις μας για τυχόν εμφανείς φθορές, δεδομένου ότι μπορεί να προκλήθηκαν κατά τη μεταφορά και να δικαιούμαστε αποζημίωση. Επικοινωνούμε, οπωσδήποτε, και με το κατάστημα πώλησης το συντομότερο, προκειμένου να διερευνήσουμε την πιθανότητα ένα προϊόν να έφερε εξ αρχής (πριν από τη μεταφορά) φθορές ή ζημιές.
Ενημερωνόμαστε για την πολιτική ακύρωσης συναλλαγών και επιστροφών προϊόντων που εφαρμόζουν τα καταστήματα, με τα οποία συναλλασσόμαστε.
Εάν αγοράζουμε διαδικτυακά από τρίτες χώρες, δεδομένου ότι η Black Friday είναι ένα διεθνές εκπτωτικό γεγονός, γνωρίζουμε από πριν ότι τα εισαγόμενα προϊόντα επισείουν έξοδα εκτελωνισμού, τα οποία ενδέχεται να είναι πολλαπλάσια της αρχικής τιμής και να την επιβαρύνουν σημαντικά.
Πηγή: voria.gr