Featured

Ο Απ. Πάνας ομιλητής στο νομοσχέδιο του Υπ. Οικονομικών (βίντεο)

By admin

June 25, 2020

Ο Απ. Πάνας ομιλητής στο νομοσχέδιο του Υπ. Οικονομικών για τις μικροχρηματοδοτήσεις: «Αναγκαιότητα για ορατά αποτελέσματα της κυβερνητικής πολιτικής στην πραγματική οικονομία».

Στο πλαίσιο της συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: «Πλαίσιο χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων, ρυθμίσεις χρηματοπιστωτικού τομέα και άλλες διατάξεις», ο Βουλευτής Χαλκιδικής με το Κίνημα Αλλαγής, Απόστολος Πάνας, μίλησε για ένα νομοσχέδιο σε θετική κατεύθυνση αφού πάγια θέση του Κινήματος Αλλαγής είναι η στήριξη κάθε πρωτοβουλίας που παρέχει εργαλεία που αυξάνουν με βιώσιμο και διαφανή τρόπο τη ρευστότητα προς τις πολύ μικρές επιχειρήσεις και τις ευάλωτες ομάδες. Τόνισε όμως ότι δεν πρέπει οι ευκαιρίες αυτές που δίνονται να λειτουργούν ως άλλοθι για την έμμεση εξυπηρέτηση των συμφερόντων των Τραπεζών.

Ο κος Πάνας αναφέρθηκε στην ανάγκη ύπαρξης ορατών αποτελεσμάτων των προσπαθειών που κάνει η Κυβέρνηση στην πραγματική οικονομία, στον κόσμο της εργασίας και στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Διαφορετικά, όπως είπε, μιλάμε για ημίμετρα και για πολιτικές που πέφτουν στο κενό. Η Κυβέρνηση, επομένως, οφείλει να διασφαλίσει την αποτελεσματικότητα των χρηματοδοτικών εργαλείων που παρέχει και την ομαλότητα στη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος ώστε οι τράπεζες να επιτελέσουν τον ρόλο τους ως αρωγοί στην τόνωση της οικονομίας, επεσήμανε ο Βουλευτής Χαλκιδικής.

Τέλος, ο κος Πάνας επικρότησε την παράταση, μέχρι τέλος του έτους, της δυνατότητας των αγροτών να λαμβάνουν δάνεια εώς 25.000 ευρώ χωρίς να υποχρεούνται να προσκομίσουν ασφαλιστική ενημερότητα, ως ένα μέτρο διευκόλυνσης των ήδη ταλαιπωρημένων οικονομικά αγροτών που επλήγησαν ιδιαίτερα από την κρίση του κορονοϊού.

Αναλυτικά η τοποθέτηση του κου Πάνα είχε ως εξής:

‘’Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε, Κύριε Υπουργέ, Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο έρχεται να συμπληρώσει μια σειρά παρεμβάσεων της Κυβέρνησης που στόχο έχουν να ενισχύσουν τη ρευστότητα των επιχειρήσεων και των φυσικών προσώπων. Το συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο δίνει τη δυνατότητα χορήγησης ,χωρίς εμπράγματη ασφάλεια και έως το όριο των 25.000 ευρώ και διάρκεια αποπληρωμής από δώδεκα (12) μήνες έως δέκα (10) έτη: Α. σε πολύ μικρές επιχειρήσεις: α) όλες τις μορφές πιστώσεων είτε για την κάλυψη επενδυτικών αναγκών, είτε ως κεφάλαιο κίνησης, β) Προϊόντα χρηματοδοτικής μίσθωσης για την απόκτηση εξοπλισμού, γ) Αυτοτελείς εγγυήσεις, οι οποίες δεν -επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούν για τη λήψη δανείων από άλλα χρηματοδοτικά ιδρύματα, Β. σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες: δ) μορφές πιστώσεων που αποβλέπουν στην ενίσχυση δημόσιων πολιτικών ή την κοινωνική και οικονομική ένταξη ευάλωτων κοινωνικά ομάδων και οι οποίες αφορούν, ιδίως, στην αντιμετώπιση της ανεργίας ή της αναστολής ή μείωσης του χρόνου εργασίας για λόγους που δεν οφείλονται σε οικεία βούληση. Δίνει έτσι τη δυνατότητα σε αυτή τη δύσκολη οικονομικά και επιχειρηματικά συγκυρία, ιδίως για τους πολύ μικρούς, τους μικρούς και τους μεσαίους επιχειρηματίες να εφοδιαστούν με χρήσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία. Επί της αρχής λοιπόν, ως Κίνημα Αλλαγής, βλέπουμε θετικά την εν λόγω πρωτοβουλία. Τασσόμεθα προφανώς υπέρ όποιου εργαλείου αυξάνει με βιώσιμο και διαφανή τρόπο τη ρευστότητα προς τις πολύ μικρές επιχειρήσεις και τις ευάλωτες ομάδες, αρκεί όμως αυτό να μη λειτουργεί ως άλλοθι για την έμμεση εξυπηρέτηση των συμφερόντων των Τραπεζών. Επιδιώκουμε καθαρές λύσεις χρηματοδότησης και γενναία μέτρα ρευστότητας σε επιχειρηματίες και εργαζομένους, με στόχο την επιβίωση των επιχειρήσεων και την προστασία των θέσεων εργασίας. Θα αντιταχθούμε επομένως σε κάθε μορφή προσπάθειας του συστημικού τραπεζικού συστήματος να μειώσει περαιτέρω την ήδη ελάχιστη ρευστότητα προς τις πολύ μικρές επιχειρήσεις. Για αυτό το σκοπό άλλωστε καθίσταται υπεύθυνη πρώτα απ’ όλους η ίδια η Κυβέρνηση, που καλείται να εξασφαλίσει με κάθε δυνατό μέσο -και όχι μόνο μέσω της μικροχρηματοδότησης-, τη μεγαλύτερη δυνατή ρευστότητα και για την κατηγορία των πολύ μικρών επιχειρήσεων. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε τα στοιχεία του 2018 της έκθεσης Small Business Act 2019 για την Ελλάδα όπου οι πολύ μικρές επιχειρήσεις του δευτερογενούς και του τριτογενούς τομέα ήταν 800.075 ήτοι 97.4% του συνόλου των επιχειρήσεων (έναντι 93.0% στην ΕΕ) και απασχολούσαν 1.527.075 εργαζόμενους ήτοι 62.0% του συνόλου των εργαζόμενων (έναντι 29.7% στην ΕΕ). Καταλαβαίνει λοιπόν κανείς το πλήθος των επιχειρηματιών και εργαζομένων τους οποίους αφορούν τα χρηματοδοτικά αυτά εργαλεία. Θα ήθελα ειδικότερα να σταθώ στην πρόβλεψη, με υπουργική τροπολογία που κατατέθηκε στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου, της παράτασης μέχρι 31.12.2020 της δυνατότητας που είχαν οι αγρότες να λαμβάνουν δάνεια έως 25.000 ευρώ από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, χωρίς την υποχρέωση να προσκομίζουν ασφαλιστική ενημερότητα. Είναι σημαντικό που η Κυβέρνηση έστω και την ύστατη ώρα προχωρά σε τέτοιου είδους διορθωτικές κινήσεις, ώστε να συνδράμει τον αγροτικό κόσμο στο να ανταπεξέλθει στην ανάγκη του για ρευστότητα μέσα στη δύσκολη αυτή περίοδο που διανύει η οικονομία και η πρωτογενής παραγωγή. Από εκεί και πέρα, η συζήτηση που έγινε, κατόπιν του αιτήματος του Κινήματος Αλλαγής, κατά την κοινή συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων και Παραγωγής & Εμπορίου, ώστε οι αρμόδιοι Υπουργοί να δώσουν τις απαραίτητες διευκρινίσεις για τα έκτακτα χρηματοδοτικά εργαλεία που αξιοποιεί και παρέχει η Κυβέρνηση και τη δυνατότητα πρόσβασης των επιχειρήσεων σε αυτά, ήταν απαραίτητη. Διότι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υπάρχει η εικόνα στην ελληνική κοινωνία ότι οι έκτακτες χρηματοδοτικές παροχές της Κυβέρνησης σε επιχειρήσεις και εργαζόμενους, λόγω της κρίσης του κορονοϊού, δεν έχουν πραγματικό αντίκτυπο στην οικονομία. Η Κυβέρνηση, μέσα από τα όποια θετικά μέτρα λαμβάνει για την οικονομία, οφείλει να ξεκαθαρίζει παράλληλα το σχεδιασμό της για την όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική απορρόφηση των χρηματοδοτήσεων από τις επιχειρήσεις, τα νοικοκυριά, τους εργαζόμενους. Διότι η χρηματοδότηση έχει αξία προκειμένου να εκπληρώνει κάποιους στόχους μετρήσιμους και όχι απλά να ‘’είχαμε να λέγαμε’’. Αν κλείσουν εμπορικά καταστήματα, επιχειρήσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους και χαθούν ταυτόχρονα και άλλες θέσεις εργασίας, αυξάνοντας και άλλο την ανεργία, λόγω αδυναμίας των επιχειρήσεων να φτάσουν να αντλήσουν τη δανειοδότηση, ποιο το νόημα όλης αυτής της προσπάθειας; Γι’ αυτό και μιλήσαμε ιδιαιτέρως για τις εγγυήσεις που απαιτούνται για τις μικροχρηματοδοτήσεις αυτές που εισάγει το παρόν σχέδιο νόμου. Διότι αν μιλάμε για ένα πλαίσιο που από την πόρτα δίνει χρήματα και τα παίρνει πίσω από το παράθυρο υπό τη μορφή εγγυήσεων, τότε είναι δώρον άδωρον. Αυτό το ζήτημα επομένως πρέπει να είναι πολύ σαφές για τον επιχειρηματία που μας ακούει σήμερα και θα πάει αύριο να δανειστεί υπό αυτό το πλαίσιο. Από εκεί και πέρα, μιλήσατε στην Επιτροπή, κύριε Υπουργέ, για την επιστρεπτέα προκαταβολή ως ένα ακόμα χρηματοδοτικό εργαλείο. Εμείς επιμένουμε και το λέμε για ακόμα μια φορά ότι η επιστρεπτέα προκαταβολή σαν ποσό πρέπει να αυξηθεί. Πιστεύουμε ότι αυτή τη στιγμή είναι η μόνη χειροπιαστή λύση ρευστότητας στην οποία μπορούν να βασιστούν οι επιχειρήσεις. Τη στιγμή που τα κριτήρια των τραπεζών για δανειοδότηση παραμένουν αυστηρά και αποκλείουν το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρήσεων. Μια ακόμα δέσμευση της Κυβέρνησής σας στην οποία αναφέρθηκε και ο Υπουργός Οικονομικών στη συζήτηση στις αρμόδιες Επιτροπές είναι η προκαταβολή φόρου που περιμένουμε να δούμε πόσο ‘’γενναία’’, όπως χαρακτηριστικά είπατε, θα είναι. Σημειωτέον εμείς έχουμε προτείνει να υπάρχει μηδενική προκαταβολή φόρου για το 2020, για τις άμεσα πληττόμενες επιχειρήσεις και 50% προκαταβολή για όλες τις υπόλοιπες. Τέλος, δε θα μπορούσα να μη σταθώ στο θέμα της επιβολής φόρου στους συνταξιούχους που έλαβαν αναδρομικά ποσά συντάξεων τα οποία εισέπραξαν εν έτει 2013. Η συγκεκριμένη υπόθεση απέδειξε την προχειρότητα και την αναλγησία των αρμοδίων Αρχών οι οποίες αδίκως, χωρίς να δώσουν το περιθώριο στους φορολογούμενους να υποβάλουν συμπληρωματικές δηλώσεις, επέβαλαν πολύ υψηλά ποσά προστίμων και μάλιστα προσαυξημένα. Αναδείξαμε την ανάγκη νομοθετικής παρέμβασης στην αδικία αυτή για 71.000 υποθέσεις φορολογούμενων. Ωστόσο, δε θεωρούμε ότι η μείωση των οφειλόμενων χρεώσεων κατά 20% είναι επαρκής ούτε ότι οι προϋποθέσεις αποκατάστασης της αδικίας που θέτει το παρόν νομοσχέδιο καλύπτει μεγάλο ποσοστό των περιπτώσεων. Εν κατακλείδι, μιλάμε σήμερα επί της αρχής για ένα νομοσχέδιο που κατά βάση μας βρίσκει σύμφωνους, διατηρούμε όμως τις έντονες επιφυλάξεις μας ως προς το αν, μέσα από όλη αυτή την πολιτική που ακολουθεί η Κυβέρνηση, υπάρχει συγκροτημένο σχέδιο για την πραγματική τόνωση της οικονομίας και την ενίσχυση του κόσμου της εργασίας. Μένει να το δούμε και να το κρίνουμε. Σας ευχαριστώ πολύ.’’