Τριανταπέντε ενθουσιώδεις Γάλλοι φοιτητές ανωτάτων σχολών, φίλοι του θρυλικού Ντε Σε Βο, του δικύλινδρου αυτοκινήτου της cirtroen, κατέφτασαν στη Θεσσαλονίκη, με εννιά αυτοκίνητα του συγκεκριμένου μοντέλου, τραγουδώντας και χορεύοντας μέσα από τις ανοιχτές ηλιοροφές των αυτοκινήτων τους, αναδύοντας το πνεύμα της ευθυμίας και της παρέας, που αποπνέει το μικρό αλλά ξεχωριστό αυτό αυτοκίνητο.
Οι φοιτητές ξεκίνησαν από το Παρίσι για να πραγματοποιήσουν ένα ταξίδι «ονείρου» μήκους επτά χιλιάδων χιλιομέτρων, με κατάληξη την Οδησσό με τα διάσημα, ιστορικά «κατσαριδάκια» της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανία. Έχουν ήδη διασχίσει δυόμιση χιλιάδες χιλιόμετρα, με πολλές στάσεις, ορισμένες εξ αυτών και αναγκαστικές, αφού τα φημισμένα δικύλινδρα λόγω παλαιότητας δεν είναι πια εκείνα που ήταν.
«Τα αγοράσαμε έξι μήνες πριν ξεκινήσουμε το ταξίδι. Τα επισκευάσαμε γιατί πολλά από αυτά δεν ήταν και στην καλύτερη κατάσταση και τώρα πλέον μπορούμε να απολαύσουμε το ταξίδι μας. Το παλαιότερο από αυτά που έχουμε είναι μοντέλο του 1976. Υπάρχουν και ορισμένα παραπλήσια μοντέλα εκείνης της εποχής, βασισμένα στη σχεδίαση του Ντεσεβό. Το 2CV είναι ένα γαλλικό σύμβολο και εμείς ζούμε μαζί του, πραγματικά μοναδικές στιγμές και εμπειρίες» ο φοιτητής και οδηγός 2CV, Γιαν Σαλαμό.
Οι αυτοκινητιστές έγιναν δεκτοί από τον διευθυντή του γαλλικού ινστιτούτου Θεσσαλονίκης Ζιλιέν Κιαπόνε – Λουκέζι στο προαύλιο του δημαρχείου. «Κατά τη διάρκεια της παραμονής τους έχει προγραμματιστεί δείπνο που θα παραθέσει ο πρόξενος της Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη, Κριστιάν Τιμονιέρ, επαφή με τους φοιτητές του διεθνούς πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, συνάντηση με το δήμαρχο και τις αρχές και στη συνέχεια θα αναχωρήσουν για τη συνέχεια του ταξιδιού τους» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Λουκέζι.
Το Citroen 2CV (deux chevaux) «δύο ίπποι», εξαιτίας της φορολογικής του διαβάθμισης, γνωστό σαν «Ντεσεβό» εξελίχθηκε σε ένα ξεχωριστό αυτοκίνητο της γαλλικής Citroen το οποίο και κατασκευαζόταν για περισσότερα από 40 χρόνια, από το 1948 έως το 1990.
Ουσιαστικά, επρόκειτο για μια έξυπνη επιχειρηματική ιδέα του προέδρου της εταιρίας, Πιέρ-Ζιλ Μπολανζέρ (Pierre-Jules Boulanger), ο οποίος τον Δεκέμβριο του 1934 σκέφτηκε να δημιουργήσει ένα όχημα για τους αγρότες και τα φτωχότερα στρώματα του γαλλικού πληθυσμού. Η αρχική σύλληψη του ήταν να κατασκευάσει μια φθηνή «ομπρέλα σε 4 τροχούς», που «θα επέτρεπε σε δύο αγρότες να μεταφέρουν εκατό κιλά των αγροτικών προϊόντων στην αγορά, μέσα από χωματόδρομους» και θα ήταν δυνατόν «να διασχίσει ένα οργωμένο χωράφι, κουβαλώντας ένα καλάθι με αυγά, χωρίς να τα σπάσουν». Ταυτόχρονα , η οροφή του έπρεπε να είναι τόσο ψηλή, ώστε να μπορεί κάποιος να το οδηγήσει, φορώντας και το καπέλο του!
Όμως, ο Β Παγκόσμιος Πόλεμος ανέβαλε τα σχέδια του Μπολανζέρ και το 1939 είχαν μόλις παραχθεί κάποια κομμάτια του «πρόγονου» του Ντε Σε Βο, του TPV, τα οποία τα τότε διευθυντικά στελέχη της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας αποφάσισαν να τα κρύψουν στην ύπαιθρο και σε διάφορες αποθήκες για να μην περάσει η τεχνολογία τους στα χέρια των ναζί.
Η ιδέα του Μπολανζέρ έγινε ουσιαστικά πραγματικότητα, μετά τον πόλεμο (το αλουμινένιο πλαίσιο αντικαταστάθηκε από χάλυβα, οι ταχύτητες έγιναν τέσσερις, κ.α.). Έτσι το πρώτο «Ντεσεβό» πρωτοεμφανίστηκε το 1948, στο σαλόνι αυτοκινήτου του Παρισιού.
Παρά το γεγονός ότι την εποχή εκείνη αποδοκιμάστηκε από τους κριτικούς αυτοκινήτου έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές στους οδηγούς όλου του κόσμου. Λίγα χρόνια μετά παρουσιάστηκε το φαινόμενο να υπάρχει λίστα αναμονής αγοράς έως και πέντε χρόνια, με αποτέλεσμα τα μεταχειρισμένα να κοστίζουν ακριβότερα από τα καινούρια. Η ζήτηση καλύφθηκε την δεκαετία του ΄60 αλλά το χαριτωμένο μικρό της Σιτροέν δεν σταμάτησε να «πουλάει τρελά» όλα αυτά τα χρόνια και να αποκτά διαρκώς καινούργιους φίλους. Στα σαράντα δύο έτη παραγωγής του, πάνω από τρία εκατομμύρια οκτακόσιες χιλιάδες αυτοκίνητα αυτού του τύπου παρήχθησαν, ενώ χρησιμοποιήθηκε ως βάση συγγενικών μοντέλων της ίδιας φίρμας, για περισσότερα από 8,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Η αιτία είναι απλή και σχετίζεται με αυτό που λένε οι φίλοι του, ότι δηλαδή «το Ντεσεβό δεν είναι απλά ένα αυτοκίνητο είναι τρόπος ζωής».
ΠΗΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: www.agelioforos.gr
ΠΗΓΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ: www.kulturosupa.gr