θυμάμαι τον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού πέρυσι, περίπου καλοκαίρι, στη Βουλή να κάνει μία εξαιρετική παρέμβαση στη Βουλή, τόσο που είπα “he gets it”*
χαιρόμουν επίσης γιατί ο κ.Γερουλάνος γνωρίζει καλά τι σημαίνει επικοινωνία, και μάλιστα σε μεγάλη κλίμακα (ιδιαίτερα στο διαδίκτυο). Στο τελευταίο μάλιστα έδινε τη μεγαλύτερη έμφαση πέρυσι, στην ίδια παρέμβαση, μπρός σε Βουλευτές που υπομειδιούσαν όταν έλεγε ότι είναι πιο σημαντικό από την τηλεοπτική διαφήμιση
όμως, πλέον, δε χαίρομαι
στην πρόσφατη ανακοίνωση στο site του Πρωθυπουργού διάβασα για την προβολή της ελλάδας στο εξωτερικό που περιέχει άχρηστα «στατιστικά» στοιχεία, δράσεις που «όπου να’ναι αρχινάνε» (ενισχύονται, χτίζεται, ξεκινά, προωθείται, κ.λπ.) τη στιγμή που μπαίνουμε στην τουριστική σεζόν, και βεβαίως αναφορές στα κακώς κείμενα της προηγούμενης Κυβέρνησης
προσπερνώ τις αναφορές στο cost cutting και τους ευσεβείς πόθους του «όπου να’ναι αρχινάνε», και μένω στα στοιχεία αποτελεσμάτων της δικτυακής δραστηριοποίησης
προσπαθώ να το πω κομψά, αλλά δεν θα το καταφέρω. Μιλάμε για bull@%@!, νέου τύπου μεν, αλλά bull@%@ παρ’όλα αυτά. Από αυτό που θα ακούμε τώρα που οι παλιού τύπου βαριεστημένοι, ευθυνόφοβοι γραφειοκράτες αντικαθιστώνται από νέους που έχουν facebook.
τα «στατιστικά» που δίνονται (α) όχι μόνο δε συγκρίνονται με τους στόχους ενός επικοινωνιακού σχεδίου, αλλά (β) ούτε καν με τα συγκρίσιμα προηγούμενων ετών. Και (γ) όταν οι απόλυτοι αριθμοί της αυτοαναφορικότητας δεν είναι εντυπωσιακοί, καταφεύγουν σε ποσοστά (ανάπτυξης, average open rate, κ.λπ.)
παραδείγματα
- το twitter account,, έχει λιγότερους followers από τον Χρυσοχοΐδη , και έχει κάνει λιγότερα από 1.000 tweets, καταγράφει αύξηση «121% το τελευταίο 3μηνο». Wow #not
- το my-greece.gr, που δημιουργήθηκε «με μηδενικό κόστος» για να μπορεί «κάθε Έλληνας και κάθε Ελληνίδα […] να αναδείξει ό,τι αγαπά στην πατρίδα μας» έχει 393 εμπειρίες
- το facebook account έχει 13.500 monthly active users και ενδεικτικά** φαίνεται στο famecount ότι είναι τραγικά μακριά από τον Αρκά, τον Σεφερλή, τη Lacta, τον Ζαμπίδη, για να μην πούμε από το μουσείο της Ακρόπολης και το … «ελληνικές δραχμές»
- ο λογαριασμός flickr έχει μόλις 3.500 φωτογραφίες, εκ των οποίων μόνο οι 180 είναι geotagged, και μόνο στις Κυκλάδες. Αυτά από ένα group με 200+ members
- το κανάλι youtube έχει ~150 βίντεο, ~700 συνδρομητές και ~290.000 views, εκ των οποίων τα ~100.000 είναι για ένα βίντεο, και 200.000 για έξι βίντεο
- το newsletter έχει εντυπωσιακό click rate της τάξης του ~14%, αλλά δεν αναφέρεται πουθενά αν οι συνδρομητές είναι 1.000, 10.000 ή κάτι άλλο. Παράλειψη που -όσο να’ναι- προβληματίζει
- για το «πόρταλ» μπορώ να πω πολλά, για το σχεδιασμό, το information architecture, το περιεχόμενο «ξεπέτα», για τα στατιστικά επισκεψιμότητας, και λοιπά. Όμως, θα σταθώ σε ένα ερώτημα: Γιατί ακόμα «χτίζεται το νέο visitgreece.gr με περισσότερες υπηρεσίες και πληρέστερο περιεχόμενο», τέλος Απρίλη;!
no plan, no community, no content, but -hey!- low cost
το μηδενικό ή το χαμηλό κόστος δε μου λέει απολύτως τίποτα όταν δε συνοδεύεται από ολοκληρωμένο οικονομικό σχεδιασμό (με τα εκτιμώμενα έσοδα και τα metrics). Δεν ξέρω αν εξοικονομήσαμε ‘x’ δαπάνες ή αν χάσαμε ‘y’ marginal κέρδος
η κοινότητα που έχει αναπτυχθεί γύρω από το εγχείρημα είναι αμελητέα (μέγεθος και δραστηριότητα) σε σχέση με τη σημαντική θέση του παγκόσμια τουριστικού μας προιόντος (και σε σχέση με το πόσο χρειαζόμαστε την ανάπτυξη)
η ποιότητα και η ποσότητα του περιεχομένου είναι αστεία αν σκεφτούμε ότι στο ίδιο Υπουργείο υπάγονται τουριστικοί και -κυρίως- πολιτιστικοί φορείς με ασύλληπτα αρχεία (πχ. ΕΡΤ, μουσεία, κ.λπ.)
το χειρότερο όμως είναι που φαίνεται ότι οι άνθρωποι που ξεκίνησαν με αυτήν την υπέροχη αίσθηση της Ελλάδας κατέληξαν αδιάφοροι, βαριεστημένοι γραφειοκράτες***. Παρότι νέου τύπου, με facebook accounts
* είχε πει πράγματα του τύπου «πρoτείνουμε μία εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό που οι ίδιοι δεν πιστεύουμε. Όταν θέλουμε να πάμε διακοπές, δεν ψάχνουμε να βρούμε το all inclusive τεράστιο ξενοδοχείο, αλλά εκείνο το ιδιαίτερο, και ανθρώπινο μέρος, με την ξεχωριστή προσωπικότητα» ** δηλώνω άσχετος από facebook, οπότε σε αυτό το σημείο ενδέχεται να μου ξεφεύγει κάτι. Μπορώ όμως να κρίνω το σχεδιασμό του page ως -επιεικώς- μέτριο *** ίσως να έχουμε αύξηση στον τουρισμό φέτος. Ίσως λόγω γεγονότων σε Β.Αφρική, ίσως επειδή το παγκόσμιο οικονομικό κλίμα αλλάζει προς καλύτερο, ίσως γιατί θα ρίξουμε τις τιμές μας. Ίσως επειδή κάποιοι άνθρωποι, μεμονωμένα, κάνουν καλά τη δουλειά τους. Σίγουρα όμως δεν είναι εικόνα στρατηγικής αυτή που παρουσιάζεται εδώ, αλλά και στο διαδίκτυο